Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kontynuując prezentację wyznań wiary pierwszych wspólnot chrześcijańskich, warto zacytować sformułowanie zaczerpnięte z tekstu 1 J 4, 2, gdzie czytamy, że „Jezus Chrystus przyszedł w ciele”. Wydaje się, że również i to wyrażenie może zawierać w sobie posmak polemiki, choć nie zwraca się ono przeciw państwowym autorytetom (była o tym mowa przed dwoma tygodniami). Najprawdopodobniej ta wypowiedź odnosi się do jednej z herezji, według której Jezus z Nazaretu nie byłby prawdziwym człowiekiem (doketyzm). Kontekst tego cytatu związany jest z wyznawaniem wiary. Dlatego też można przypuszczać, że stanowi on część jakiejś konfesyjnej formuły.
W tekście 1 Kor 8, 6 spotykamy zaś formę wyznania wiary, która dotyczy dwóch tematów: „dla nas istnieje tylko jeden Bóg, Ojciec (...) oraz jeden Pan, Jezus Chrystus”. Można zatem w tym przypadku przypuszczać, że w tego typu wypowiedzi młode chrześcijaństwo przeciwstawia panteonowi bóstw pogańskich swoją wiarę w Boga objawionego w osobie i czynach Jego Syna Jezusa Chrystusa.
Przeglądając Listy, napotykamy wiele zdań, które opisują jeden lub więcej kluczowych aspektów zbawczego dzieła Chrystusa. Dlatego też np. w tekście 1 Kor 15, 3b natrafiamy na następujące wyznanie wiary: „Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy”. Natomiast we fragmencie Rz 4, 25 mówi się o Nim, że „został wydany za nasze grzechy i wskrzeszony z martwych dla naszego usprawiedliwienia”. Niejako dopełnieniem tych wyrażeń są wypowiedzi z 1 P 3, 18, gdzie jest napisane, że Chrystus został „zabity wprawdzie na ciele, ale powołany do życia Duchem”, oraz Rz 1, 3b-4a, gdzie czytamy o Nim, iż pochodzi „według ciała z rodu Dawida”, a Duch Święty ustanowił Go „przez powstanie z martwych pełnym mocy Synem Bożym”.
Obecność i różnorodność wypowiedzi odnoszących się do wyznań wiary w Nowym Testamencie ma bardzo ważne znacznie nie tylko dla egzegezy biblijnej. Już za dwa tygodnie dowiemy się, czemu służy identyfikacja owych pierwotnych konfesyjnych zwrotów i wyrażeń, a także jaki był sens ich istnienia we wczesnym chrześcijaństwie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwsze słowa Leona XIV do Polaków!

2025-05-21 10:58

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Papież Leon XIV, zwracając się do Polaków podczas swojej pierwszej audiencji generalnej w Watykanie w środę, zachęcił do słuchania Słowa Bożego, by "móc dokonywać mądrych wyborów w życiu osobistym, rodzinnym i społecznym".

CZYTAJ DALEJ

Watykan: biskup i siostra zakonna będą beatyfikowani

Papież Leon XIV upoważnił Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych do ogłoszenia trzech dekretów. Dwa z nich dotyczą ofiary życia biskupa i siostry zakonnej, a trzeci heroiczności cnót. 12 lipca 2017 r. został ogłoszony list apostolski w formie «motu proprio» „Maiorem hac dilectionem”, na mocy którego Papież Franciszek ustanowił, że heroiczne ofiarowanie życia jest kolejnym, obok męczeństwa i heroiczności cnót, powodem do beatyfikacji i kanonizacji.

Pierwszy z dekretów o ofierze życia dotyczy bp. Alejandro Labaka Ugarte OFM Cap, który urodził się 19 kwietnia 1920 r. w Beizama (Hiszpania). W 1932 r. wstąpił do seminarium duchownego kapucynów w Alsasua; 14 sierpnia 1937 r. przyjął habit kapucynów w nowicjacie w Sangüesa. Śluby zakonne złożył 15 sierpnia 1938 r., a śluby wieczyste 29 września 1942 r. Święcenia kapłańskie przyjął 22 grudnia 1945 r. w Pampelunie. Przełożeni, akceptując jego silne pragnienie udania się na misje, 17 lipca 1946 r. wysłali go do misji kapucynów prowincji Nawarra w Pingliang w Chinach, gdzie pozostał do 1953 r., kiedy to wraz z innymi misjonarzami został wydalony przez reżim maoistowski i musiał powrócić do ojczyzny.
CZYTAJ DALEJ

Pomorskie/ Muzeum Zamkowe w Malborku odzyskało biografię "Żywot Stanisława I" z XVIII wieku

2025-05-22 19:09

[ TEMATY ]

muzeum

Malbork

Starodruki

PAP/Marcin Gadomski

Starodruk Georga Seylera "Leben, Stanislas I. Königs von Polen" z roku 1737, przekazany do zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku.

Starodruk Georga Seylera Leben, Stanislas I. Königs von Polen z roku 1737, przekazany do zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku.

Muzeum Zamkowe w Malborku we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego odzyskało XVIII-wieczny starodruku "Żywot Stanisława I" pochodzącego z przedwojennych zbiorów zamku malborskiego.

Uroczystość przekazania odzyskanego XVIII-wiecznego starodruku odbyła się w czwartek w Malborku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję