Spośród wielu krótkich wypowiedzi (zwanych logiami) zapisanych na kartach Ewangelii bardzo nieliczne przypisywane są Bogu Ojcu. Opowiadanie o chrzcie Jezusa w Jordanie zawiera jedną z nich: „Tyś jest mój Syn umiłowany, w Tobie mam upodobanie” (Łk 3, 22). Sceneria wydarzenia jest fascynująca: szumiące wody Jordanu, grzmoty, szorstki głos surowego ascety Chrzciciela, zstępujący z nieba ptak o rozłożystych skrzydłach i… rozdzierające się niebo. W takich okolicznościach Bóg oznajmia, że Jezus jest Jego Synem. Dzieje się to na początku Jego publicznej działalności.
Nie ulega wątpliwości, że scena chrztu budowana była przez ewangelistów niczym zwierciadło wydarzeń przy śmierci Jezusa. Tam już nie Bóg, ale setnik - Rzymianin i żołnierz - rozpoznaje w Jezusie Syna Bożego: „Zaprawdę ten człowiek był Synem Bożym” (Mk 15,39). Wyznaniu temu towarzyszy rozdarcie na dwoje zasłony świątyni. Z pism żydowskiego historyka Józefa Flawiusza wiemy, że na błękitnym materiale zasłony przybytku złotą nicią wyhaftowano planety, słońce i gwiazdy. Zasłona oddzielająca Miejsce Najświętsze świątyni od pozostałego kompleksu symbolizowała niebo, w którym zamieszkał Bóg. Gdy zasłona ta rozdziera się przy śmierci Jezusa, obecność Boga wychodzi ze świątyni i rozlewa się na cały wszechświat. Droga do nieba jest znów otwarta.
Gest rozdarcia szat w starożytnym Izraelu był gestem bólu i rozpaczy. Paradoksalnie można powiedzieć, że patrząc na śmierć swojego Syna, Bóg w geście bólu rozdziera szaty, a tym samym daje przystęp do nieba każdemu, kto uwierzy w to, co dokonuje się na krzyżu. Zapowiedź tego otwarcia zawiera się już w opisie chrztu Jezusa: tam rozwarło się niebo na znak, że Jezus, Boży Syn, który rozpoczyna swą misję, ukończy ją wówczas, gdy droga ku Bogu zostanie otwarta dla wszystkich, którzy wierzą.
Ojciec Święty przyjął na audiencji uczestników międzynarodowego spotkania nt. „Godności dzieci i młodzieży w epoce sztucznej inteligencji”, zorganizowanego w Watykanie. Mówiąc o możliwych zagrożeniach, wynikających z wpływu AI na życie młodych ludzi, Papież podkreślił, że nie wystarcza wdrażanie norm etycznych, ale potrzebna jest również ciągła edukacja i wychowanie młodych pokoleń.
Papież przypomniał, że młodzi ludzie są szczególnie narażeni na wpływ i manipulację ze strony sztucznej inteligencji, która obejmuje wiele aspektów ich życia, m.in. edukację, rozrywkę i bezpieczeństwo. Rodzi to szereg pytań natury etycznej o sposób korzystania z cyfrowych narzędzi i zasobów. „Konieczne jest, aby rodzice i wychowawcy byli świadomi tych mechanizmów oraz by zostały opracowane narzędzia pozwalające monitorować i ukierunkowywać sposób, w jaki młodzi ludzie korzystają z technologii” – zaapelował.
Wydawnictwo Pallottinum opublikowało komunikat w związku z z licznymi pytaniami dotyczącymi III wydania Mszału rzymskiego dla diecezji polskich. Publikujemy jego całość.
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi III wydania Mszału rzymskiego dla diecezji polskich informujemy, że zbliżające się zakończenie prac nad tłumaczeniem tekstu na język polski nie oznacza, że zostanie zakończony proces przygotowania jego wydania.
Arcybiskup większy kijowsko-halicki Światosław Szewczuk skierował szczególne słowo do ukraińskich wychowawców, nazywając ich pracę w czasie wojny „narodowym heroizmem”. Na zakończenie Boskiej Liturgii 12 listopada w Buczaczu z okazji 30. rocznicy przywrócenia buczackiego Liceum im. św. Jozafata, zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) podziękował nauczycielom za odwagę, wierność powołaniu i służbę ukraińskim dzieciom.
Abp Szewczuk przypomniał alarmujące wnioski, jakie padły podczas Synodu Biskupów UKGK w Zarwanicy w zeszłym roku. Według oficjalnych statystyk 250 tysięcy ukraińskich dzieci nie umie czytać ani pisać. „Myśleliśmy, że analfabetyzm to coś, co już dawno zanikło w XXI wieku. Okazuje się, że tak nie jest” - zauważył.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.