Historia używania szczoteczki do zębów nie jest tak dawna, jak mogłoby się wydawać. Nie mamy dowodów na to, aby twierdzić, że ten prosty przyrząd, będący w powszechnym użyciu, był znany w starożytności, choć wiadomo, że ludzie tamtego okresu używali proszków do czyszczenia zębów oraz wód do płukania ust. W wiekach średnich damy w miastach posługiwały się specjalną szmatką do czyszczenia zębów i ust. Była ona mniej więcej tak ważna dla człowieka, jak dzisiaj chusteczka do nosa.
O takiej szmatce do ust wspomina w 1530 r. jedno z najstarszych dzieł dentystycznych, zalecając czyszczenie zębów od zewnątrz i wewnątrz zaraz z rana po wstaniu z łóżka. Szmatki do ust używały damy na dworach i bogate mieszczki. Nie przyjęły się one u kobiet klas niższych i wiejskich. Mając przeważnie piękny stan uzębienia, drwiły sobie i wyśmiewały się z tych wyszukanych i wymyślnych praktyk kosmetycznych.
W literaturze europejskiej szczoteczka do zębów wspominana jest obok szczotki do czyszczenia koni dopiero w 1744 r., i to w zestawieniu wyrobów szczotkarskich oraz w opisie ich wyrabiania. Jest to pierwsza pewna wiadomość z terenu Europy.
Szczegółowy sposób użycia szczoteczki do zębów podany jest w niemieckim leksykonie Zedlera z 1749 r. W użyciu były wtedy szczoteczki z koziej sierści. Do popularyzacji szczoteczki przyczynił się paryski dentysta Józef de la Maire, opracowując w 1818 r. dzieło pt. „Le dentiste des dames”, które w Paryżu miało wielkie powodzenie. Na stronie tytułowej ukazano postać kobiety przed toaletką, na której widoczna była m.in. szczoteczka do zębów. Najprawdopodobniej to pierwszy jej europejski rysunek.
Szczoteczka do zębów i u nas długo nie była przyjmowana zbyt przychylnie, bo nie ma na jej temat wzmianek choćby w literaturze. Dziś szczoteczka i pasta do zębów stały się przedmiotami powszechnymi, a producenci wciąż pracują nad ich udoskonaleniem, by jak najlepiej służyły swym nabywcom.
O konieczności porzucenia broni i zbliżenia się do stołu dialogu mówił we wtorek 23 września Leon XIV do dziennikarzy przed wieczornym powrotem z Castel Gandolfo do Watykanu. Podkreślił rolę Europy w kwestii pokoju: „Gdyby Europa była rzeczywiście zjednoczona, wierzę, że mogłaby dokonać zmiany”.
Dziennikarze w Castel Gandolfo zapytali Papieża o wczorajszą decyzję władz Francji o uznaniu Państwa Palestyńskiego i czy powinny to zrobić również Stany Zjednoczone. Papież odparł, że sądzi, iż USA uczynią to jako ostatnie. Przypomniał też, że Stolica Apostolska uznała rozwiązanie dwupaństwowe już wiele lat temu, mając na uwadze, iż trzeba szukać sposobu, aby szanować wszystkie narody.
Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.
Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.
W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św., które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików.
Nieprawda. W 1986 r. Krajowa Konferencja Biskupów Katolickich
opracowała wytyczne dotyczące otrzymywania Komunii św.,
które zostały wydrukowane na tylnej okładce wielu mszalików:
„Katolicy w pełni uczestniczą w Eucharystii, kiedy otrzymują Komunię
św., wypełniając nakaz Chrystusa o spożywaniu Jego Ciała
i piciu Jego Krwi. Osoba przystępująca do Komunii św. nie może
być w stanie grzechu ciężkiego, musi powstrzymać się od jedzenia
na godzinę przed przystąpieniem do Komunii i dążyć do życia
w miłości i zgodzie z bliźnimi. Osoby pozostające w stanie grzechu
ciężkiego muszą najpierw pojednać się z Bogiem i z Kościołem
w sakramencie pokuty. Częste przystępowanie do sakramentu pokuty
jest zalecane dla wszystkich wiernych”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.