Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Swego czasu w ramach tego cyklu, wprowadzającego w lekturę tekstów biblijnych (szczególnie nowotestamentowych), była mowa o tzw. logiach Jezusa, czyli jego lapidarnych wypowiedziach (nr 26, 28, 31/2006). Owe powiedzenia prawie zawsze charakteryzują się wezwaniem do ich natychmiastowej realizacji lub zawartą w nich paradoksalnością. Należy zatem za każdym razem pytać, jaki cel przyświeca wypowiedziom typu: „...Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego” (Mt 19, 24).
Jeśli potraktowalibyśmy ową Jezusową zapowiedź w sposób czysto literalny, moglibyśmy dojść do wniosku, że w praktyce nikt (!) nie wejdzie do królestwa niebieskiego oprócz ludzi biednych. Czyżby takie było Jego zamierzenie? Odpowiedź jest przecząca. Jest tak dlatego, ponieważ ów logion zostaje wypowiedziany zaraz po epizodzie z bogatym młodzieńcem (Mt 19, 16nn.). Stanowi on zatem jego podsumowujący komentarz. W opowiadaniu tym chodzi zaś o to, że zbytnie przywiązanie do dóbr materialnych może oddalać od Jezusa nawet tych, którzy mieliby szczere intencje do naśladowania Go. Dlatego też celem cytowanej wyżej wypowiedzi jest uświadomienie słuchaczom, jak wielką przeszkodą w drodze do zbawienia może być nieuporządkowane umiłowanie bogactw tego świata.
Część wypowiedzi Pańskich otoczonych jest ramami narracyjnymi, które niekiedy mogą się zmieniać w zależności od poszczególnych Ewangelii i zamierzeń ich końcowych redaktorów. Tak jest np. z opowiadaniem o pochodzeniu Mesjasza. Pierwsza Ewangelia (Mt 22, 41-46) przedstawia nauczanie Jezusa w formie dyskusji z faryzeuszami. Druga zaś (Mk 12, 35-37) i trzecia (Łk 20, 41-44) referują tylko samą Jego wypowiedź bez wzmianki o jakimkolwiek dialogu. Istota tych tekstów zawiera się w szokującym nieco czytelnika stwierdzeniu, że sam Dawid nazywa Mesjasza swoim Panem (por. Łk 20, 44 i par.).
Innym przykładem jest opowiadanie o paralityku, którego, według św. Marka (2, 1-7) i św. Łukasza (5, 17-21), spuszczono przez otwór w dachu. Według zaś św. Mateusza (9, 1-3), po prostu przyniesiono go przed Jezusa. Celem bowiem tego opowiadania, przekazanego nam przez synoptyków, nie jest opisywanie szczegółów pewnych okoliczności, lecz zwrócenie uwagi czytelnika na fakt, że Jezus ma władzę odpuszczania grzechów („Ufaj, synu! Odpuszczone są ci twoje grzechy” - Mt 9, 2 i par.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Medjugorje - szczególne miejsce spotkania z Bogiem

2025-06-25 11:44

[ TEMATY ]

książka

rozmowa

Medjugorie

objawienia

Bośnia i Hercegowina

Archiwum Riccardo Caniato

Riccardo Caniato z żona Benedettą (po lewej) wraz z wizytatorem apostolskim parafii w Medzjugorje, abp Aldo Cavalli oraz Marija Pavlović (widząca) z mężem Paolo Lunettim

Riccardo Caniato z żona Benedettą (po lewej) wraz z wizytatorem apostolskim parafii w Medzjugorje, abp Aldo Cavalli oraz Marija Pavlović (widząca) z mężem Paolo Lunettim

24 i 25 czerwca 1981 r. w Medjugorje, nieznanej miejscowości w Bośni i Hercegowinie rozpoczęły się objawienia Matki Bożej, które trwają do dziś. O „zjawisku Medjugorje” z okazji 44. rocznicy pierwszych objawień włoski dziennikarz Riccardo Caniato wydał książkę zatytułowaną „Medjugorje, śledztwo. Moja droga do raju w jedną stronę”; przedmowę napisał o. Serafino Tognetti.

W książce mamy przesłania Madonny, świadectwa owoców uzdrowienia, które miały swoje źródło w tym miejscu, oraz głosów wielu osób – w tym wizjonerów – które Caniato spotykał od 2001 r. do dziś. Książka ukazuje się niecały rok po deklaracji „nihil obstat” („nic nie stoi na przeszkodzie”) Dykasterii Nauki Wiary (wrzesień 2024 r.), która, choć nie uznawała nadprzyrodzonego charakteru wydarzeń, podkreśla, że w trakcie doświadczenia duchowego w tym miejscu zaobserwowano wiele pozytywnych owoców, wskazując na budujący charakter przesłań przekazywanych przez wizjonerów, upoważniając wiernych do „przyjęcia w roztropny sposób” tego wydarzenia duchowego.
CZYTAJ DALEJ

Trzech polskich metropolitów otrzyma w niedzielę paliusze od papieża

2025-06-25 15:13

[ TEMATY ]

paliusz

Episkopat News

W niedzielę papież Leon XIV nałoży paliusze nowym metropolitom z całego świata. Wśród nich będzie trzech Polaków: metropolita warszawski abp Adrian Galbas, metropolita szczecińsko-kamieński abp Wiesław Śmigiel i metropolita poznański abp Zbigniew Zieliński – przekazało biuro prasowe KEP.

Paliusz to biały wełniany pas zakładany na ornat, ozdobiony równoramiennymi krzyżami. Symbolizuje szczególną więź papieża z metropolitami na całym świecie. Zgodnie z tradycją tkany jest z owczej wełny, bo symbolizuje owcę, którą na ramionach niesie Dobry Pasterz.
CZYTAJ DALEJ

Palikije. Konsekracja kościoła

2025-06-26 10:13

Paweł Wysoki

W 40. rocznicę powstania parafii Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Palikijach wpisało się historyczne wydarzenie konsekracji kościoła, której dokonał abp Stanisław Budzik.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję