Reklama

Turystyka

#DookołaPolski: Korbielów – Żywiec – Ustroń - Szczyrk – Pszczyna – Cieszyn

Cudze chwalicie, swojego nie znacie. A jeśli znacie, to też posłuchajcie i ruszajcie z nami. Dookoła Polski, w miejsca znane i znane mniej.

[ TEMATY ]

#DookołaPolski

Wojciech Dudkiewicz

Bielsko-Biała. Teatr Polski

Bielsko-Biała. Teatr Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jadąc z Suchej Beskidzkiej do Żywca, skręcamy do Korbielowa, na Mszę św. u Dominikanów. Licząc – przyznajmy się bez bicia - na udział mieszkańców w strojach regionalnych, prawie nie zawiedliśmy się. Parę osób było, parę głośno, po góralsku śpiewało. Dominikanie prowadzą tu dom rekolekcyjny, którego położenie - jak zapewniają - gwarantuje idealne miejsce do medytacji, modlitwy i odpoczynku. Kościół pełni rolę lokalnego sanktuarium, a to za sprawą łaskami słynącego obrazu Najświętszej Maryi Panny. Czczony od ponad trzech wieków wizerunek Madonny z Dzieciątkiem wystawiony był w kościele dominikańskim w Bohorodczanach koło Lwowa. Po wielu perypetiach, w latach 70. XX wieku trafił do Korbielowa. W Korbielowie nie ma cennych zabytków, atutem miejscowości jest jej górskie położenie, wyjście na szlak na górujące nad okolicą Pilsko (1557 m).

Hip-hop, hop-siup

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Żywcu, choć niekoniecznie właśnie tam, warto - jeśli będziecie mieli okazję - iść na występ zespołu „Ziemia Żywiecka”. Co tam rock, hip-hop, hop-siup itp. Gra muzyka i wykonywane są regionalne tańce. Zespół istnieje od 40 lub 50 lat – zależy, jak liczyć.

Wojciech Dudkiewicz

Żywiec. Wieczór nad Jeziorem Żywieckim

Żywiec. Wieczór nad Jeziorem Żywieckim

Reklama

Powstał w 1971 roku pod inna nazwą i wykonywał inny repertuar. Od 1982 roku nosi dzisiejszą nazwę. Zajrzyjcie, rzecz jasna, jak my to robimy, na żywiecki rynek i nad Jezioro Żywieckie. Kilka dni temu nad brzegiem jeziora premier Morawiecki zapowiedział zrobienie z okolic jeziora perły turystycznej nie tylko Podbeskidzia. Atrakcją będzie ścieżka rowerowa wokół akwenu, której duży fragment już jest. - Ścieżka o długości 40-50 km będzie jedną z najbardziej malowniczych polskich tras – dodał szef rządu, zwracając uwagę – ku uciesze właścicieli miejscowych pensjonatów – na tę okolicę. W Żywcu akcent wojenny. Zaparkowaliśmy obok pary koło trzydziestki z Ukrainy. Biegali po mieście szybciej niż my, wciąż się mijaliśmy. Potem znów przy samochodach wymiana słów, pytam chłopaka: a ty nie na wojnie? „Ja jestem słabego zdrowia” - odpowiedział polszczyzną, choć nie wyglądał, mknąc po Żywcu, ale to nic nie znaczy.

Poszczyrkali sobie

W sezonie trzeba wystrzegać się niektórych miejsc w Beskidzie Śląskim, najbardziej ucywilizowanym rejonie polskich Karpat. W tym Wisły (wybaczcie!), gdzie, żeby zaparkować, trzeba się nakrążyć i nadenerwować. Ale także Czantorii, góry obok Ustronia, gdzie wjeżdża się kolejką, by stwierdzić, że to pomyłka, szybko stając w kolejce do zjazdu. Dla tych, którzy lubią tłok np. na Krupówkach, zespołowe plażowanie na leżakach na Czantorii, kolejki po wszystko, nawet po widoki, musi być w sam raz. Natomiast na Skrzycznem, na który wjeżdża się ze Szczyrku, tłok jest tylko przez chwilę, po wjeździe, potem rozejście się po szlakach rozładowuje sytuację i atmosferę, tym bardziej, że sporo stąd widać. Tłoku nie ma nawet w schronisku (zimne i ciepłe napitki, coś dlo dziadka i dlo babki, dla młodego i dzierlatki), którego historia sięga lat 30. XX wieku, gdy rozmawiało się tu po niemiecku.

Wojciech Dudkiewicz

Skrzyczne. Schronisko

Skrzyczne. Schronisko

Szczyrk: niby nazwa dobra, jak każda inna. Ale, jest ale. Niegdyś beskidzkie hale pełne były owiec. Na szyjach miały zawieszone dzwonki, które wydawały dźwięki, zwane przez górali szczyrkaniem. Stąd nazwa miejscowości - Szczyrk. Ale jest też druga wersja, że nazwa pochodzi od szczyrkania kamieni w górskich potokach.

Zbójców trzech

Reklama

Warto nawiedzić Sanktuarium Matki Bożej Wspomożycielki i Królowej Beskidów w Szczyrku, które oprócz nazwy oficjalnej ma też dwie nieoficjalne, ale często używane: „Górka” i „Góra Błogosławieństw”. Pierwszą nazwę sanktuarium zawdzięcza usytuowaniu „na Górce”, na południowym stoku Magury, na wysokości 670 m n.p.m. Drugą - aktywności pracujących tu salezjanów, regularnie błogosławiących małżeństwa, brzemienne matki, dzieci, chorych i uzależnionych. Miejsce, kiedyś nazywane „Przykrą Kępką”, jest rzeczywiście urokliwe - niewysoka górka, którą wiedzie ładny widokowo – rozległe krajobrazy! - szlak z centrum Szczyrku na Klimczok. A skoro o nazwach: góra nazwę wzięła od półlegendarnej postaci Klimczoka lub Klimczaka – zbójnika, działającego pod koniec XVII wieku w tej okolicy. Postać ta posiada cechy trzech postaci historycznych – zbójników: Wojciecha, Mateusza i Jana Klimczaków. Banda łupiła bogatych kupców i gospodarzy. Jej kryjówką miały być lasy na dzisiejszym Klimczoku. Na południe od Żywca nie pojedziemy, choć czekałaby tam na nas i Trójwieś („Koniaków hekluje, Jaworzynka haftuje, a Istebna plotkuje”) i Milówka, „gdzie chłopy (pardon!) mają dwa brzuchy, jeden dla kapusty, drugi dla prażuchy”. Jedziemy do Pszczyny, na północ.

Hala picia solanki

Po drodze Bielsko-Biała, miasto, którego historia to dzieje dwóch siostrzanych miast, które do lat 50. XX wieku żyły zupełnie osobno. Granice między nimi, a zarazem granice Śląska i Małopolski, stanowiła rzeka Biała. Przez 600 lat Bielsko leżało poza granicami Polski, na obszarze Śląska Cieszyńskiego, a Biała w - Małopolsce. Mimo upływu kilkudziesięciu lat różnice da się jeszcze wyczuć. Warto tu odwiedzić kilka miejsc, zaczynając od eklektycznej Katedry pw. Św. Mikołaja (bajecznie kolorowe witraże!) i odnowionego Rynku.

Teraz czas na Cieszyn. Początki miasta sięgają IX wieku, co stawia go w szeregu najstarszych w Polsce i co zachęca do zatrzymania choćby na dłuższą chwilę. O wyjątkowości Cieszyna przesądza fakt, że przebiega przez niego granica między Polską a Czechami. Być może to powoduje rozwój miasta jako prężnego ośrodka turystycznego. My tego nie rozstrzygniemy, granicy nie przekroczymy, lubiliśmy rynek z fontanną ze św. Florianem pośrodku, zwracając uwagę na kameralny jak na te czasy ratusz, a potem na urocze uliczki, w których można się zgubić. Jednak właśnie zaczął się remont i dokładnie nie wiadomo, jak za rok rynek będzie wyglądał. Wiadomo, że nowocześnie.

Wojciech Dudkiewicz

Cieszyn. Widok z Góry Zamkowej

Cieszyn. Widok z Góry Zamkowej

Reklama

Mijamy Goczałkowice-Zdrój, które zostały uzdrowiskiem przez przypadek, po tym, gdy władze pruskie poszukiwały tu pokładów soli, a zamiast tego odkryły bogate złoża solanki. Miejscowość skrywa wiele atrakcji wartych obejrzenia: Park Zdrojowy, duży i zadbany, budynek pijalni wód leczniczych zwany kiedyś Halą Picia Solanki, a także dawny hotel Prezydent, wybudowany w stylu neobarokowym.

Zamek, czyli pałac

Teraz miasto, którego nazwy nie wymówi (dobrze) chyba żaden Niemiec, którzy w Pszczynie (dla nich Pless) siedzieli prawie dwa wieki. Ma sporo ciekawych miejsc, w tym zabytków; ale najważniejszy jest zamek, w istocie pałac, dawna rezydencja magnacka, który często ulegał przebudowie.

Wojciech Dudkiewicz

Pszczyna. Zamek, czyli Pałac

Pszczyna. Zamek, czyli Pałac

Powstała w miejscu obronnego gotyckiego zamku z początku XV wieku. Zamek przebudowano kolejno w stylu renesansowym, w stylu barokowym i ponownie w XIX wieku w stylu francuskiego baroku z czasów Ludwika XIII. Po kolejnej przebudowie, uzyskał on swój obecny kształt architektoniczny w stylu neobarokowym. Dawniej Pszczyna była siedzibą rodu Hochbergów. Należały do nich także Tychy razem z browarem oraz spore tereny łowieckie, a poza tą częścią Śląska także zamek Książ. W przeciwieństwie do wielu innych zamków i pałaców na Śląsku, zniszczonych na skutek działań II wojny światowej, w zamku w Pszczynie zachowało się oryginalne wyposażenie, które sprawia, że jest jednym z najcenniejszych zabytków architektury rezydencjonalnej w Polsce.

W czasie I wojny światowej zamek był główną kwaterą cesarską i siedzibą sztabu wojsk niemieckich. Tu wydano bardzo ważny dla nas tzw. Akt 5 listopada 1916 r., który rozpoczął licytację mocarstw na obietnice stworzenia państwa polskiego. Historię czuje się w Pszczynie jak nie na każdym, to na co drugim kroku.

2022-07-23 23:40

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#Dookoła Polski: Kamień Pomorski - Kołobrzeg – Mielno – Ustka – Rowy – Smołdzino – Żarnowiec

[ TEMATY ]

turystyka

zwiedzanie

#DookołaPolski

Wojciech Dudkiewicz

Wolin. Długa łódź Wikingów

Wolin. Długa łódź Wikingów

Cudze chwalicie, swojego nie znacie. A jak znacie, to też posłuchajcie, a najlepiej ruszajcie z nami. Dookoła Polski, w miejsca znane i mniej znane.

Wyjeżdżając ze Świnoujścia i Międzyzdrojów na wschód nadkładamy drogi zawadzając o Kamień Pomorski, zapominając o Wolinie, bo tam akurat odbywa się Festiwal Słowian i Wikingów, jest tłoczno, gwarno i parno. Czyli co kto lubi, my wolimy Wolin po festiwalu.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję