28 VI 2008 - 29 VI 2009
Rok ze Świętym Pawłem
Dlatego nieustannie dziękujemy Bogu, bo gdy przyjęliście słowo Boże, usłyszane od nas, przyjęliście je nie jako słowo ludzkie, ale jako to, czym jest naprawdę - jako słowo Boga, który działa w was, wierzących
(1 Tes 2, 13).
„Słowo Boże w życiu i misji Kościoła”
W XII Zwyczajnym Zgromadzeniu Synodu Biskupów nt. „Słowo Boże w życiu i misji Kościoła”, które zakończy się 26 października, biorą udział 253 osoby. Są wśród nich: abp Stanisław Gądecki z Poznania, abp Marian Gołębiewski z Wrocławia oraz bp Zbigniew Kiernikowski z Siedlec. Z nominacji Papieża na ojca synodalnego został też powołany metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz. W gronie ekspertów znalazł się ks. prof. Waldemar Chrostowski z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a jedną z audytorek jest Ewa Kusz - przewodnicząca Światowej Konferencji Instytutów Świeckich.
Zdaniem ks. prof. Chrostowskiego, Synod Biskupów musi mieć w dużej mierze charakter pastoralny. Chodzi o to, żeby kontynuować ożywienie życia Kościoła, m.in. przez czytanie i objaśnianie Pisma Świętego. Ks. prof. Chrostowski uważa, że tegoroczny Synod w dużym stopniu jest kontynuacją poprzedniego, który odbył się przed trzema laty i był poświęcony Eucharystii. Wyraził przekonanie, że Benedykt XVI, wybierając temat Synodu, wyraźnie wskazał na wzajemne powiązanie Eucharystii i Słowa Bożego, którymi - jak powiedział - karmią się chrześcijanie. Z tego powodu coraz częściej mówi się o dwóch stołach: stole Eucharystii i stole Słowa Bożego. - W gruncie rzeczy obydwa - to Jezus Chrystus, który w Eucharystii nam się udziela i z którym się jednoczymy, w Piśmie Świętym natomiast pozwala nam się lepiej poznać i głębiej przylgnąć do siebie - wyjaśnia ks. prof. Chrostowski.
Uczestniczący w Synodzie abp Stanisław Gądecki ma zaproponować zmianę kolejności czytań liturgicznych w czasie Mszy św. Chodzi o to, by Ewangelia nie była czytana na końcu, ale między tekstami ze Starego Testamentu a pismami apostolskimi. Jego zdaniem, taki układ czytań biblijnych pokazywałby bardziej „życie Kościoła, gdzie Ewangelia znajduje się - po czytaniu ze Starego Testamentu - w centrum czytań, a po niej następują pisma apostolskie, które są echem Ewangelii”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu