Reklama

Nasze zdrowie

Kuszenie najmłodszych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mają 8, 12 lub 16 lat i kilka, a bywa, że więcej, kilogramów nadwagi. Badania Instytutu Żywności i Żywienia wykazały, że 12 proc. dziewcząt i 13 proc. chłopców w Polsce ma nadwagę. Konsekwencje są znane - otyłość jest źródłem wielu chorób, a także, zwłaszcza wśród najmłodszych, kompleksów. Przyczyn jest kilka: złe nawyki żywieniowe, przekarmianie dzieci, zaczynające się często już w niemowlęctwie, i brak aktywności fizycznej.
W grupie przyczyn wskazywana jest ostatnio jeszcze jedna - marketing żywności skierowany do dzieci. Firmom branży żywnościowej przyświeca coraz powszechniej idea maksymalizacji zysku. Co gorsza, ich możliwości reklamowania produktów są wielokrotnie większe niż możliwości organizacji promujących zdrowe nawyki żywieniowe. Warto, aby rodzice i nauczyciele mieli świadomość miejsc i sposobów lansowania żywności, która w języku angielskim ma już specjalne określenie: „junk food”, czyli jedzenie śmieciowe. To pojęcie obejmuje produkty żywnościowe zawierające nadmierną ilość cukru, soli i tłuszczy. Są w tej grupie kusząco zapakowane słodycze i przekąski oraz napoje. Paradoksalnie - niektóre z nich są reklamowane jako zdrowa żywność. Consumers International - światowa organizacja konsumencka ujawniła, że niektóre płatki dostępne na rynku zawierają więcej soli niż chipsy ziemniaczane i więcej cukru niż pączki.
Marketing produktów typu „junk food” to m.in. dołączanie do nich gier i zabawek, sponsorowanie imprez z udziałem dzieci, wykorzystanie postaci z kreskówek, reklamy ukryte w filmach i grach komputerowych, umieszczanie tych produktów w supermarketach tak, aby znajdowały się na wysokości wzroku dziecka. W niektórych krajach zostały już wprowadzone przepisy świadczące o tym, że problem został dostrzeżony. W szkołach francuskich np. wprowadzono zakaz sprzedaży słodyczy i napojów gazowanych, natomiast w Wielkiej Brytanii obowiązuje zakaz reklamowania żywności o dużej zawartości cukru i tłuszczów w programach adresowanych do dzieci. W Polsce udało się jak dotąd jedynie nielicznym samorządom wprowadzić zakaz sprzedaży tego typu żywności w szkolnych sklepikach. Nim sytuacja dojrzeje do rozwiązań w szerszej skali, warto, aby tę sprawę rozważyli sami rodzice i dyrekcje szkół. Zwłaszcza że w okresie zakupów prezentów mikołajowych i gwiazdkowych marketing żywności adresowany do dzieci z pewnością się nasili.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Late poll: Karol Nawrocki - 50,7 proc., Rafał Trzaskowski - 49,3 proc. - Ipsos

2025-06-01 23:14

[ TEMATY ]

wybory prezydenckie

Karol Porwich/Niedziela

Nie traćmy nadziei na tę noc; zwyciężymy i ocalimy Polskę

Nie traćmy nadziei na tę noc; wierzę, że wszyscy jutro rano obudzimy się z naszym prezydentem Karolem Nawrockim; nie pozwolimy na to, aby domknęła się władza Donalda Tuska - powiedział popierany przez PiS kandydat na prezydenta Karol Nawrocki po ogłoszeniu sondażowych wyników wyborów.
CZYTAJ DALEJ

Giro d'Italia – po raz pierwszy w historii wyścigu kolarze objechali Watykan

2025-06-01 20:31

[ TEMATY ]

Giro d'Italia

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Giro d'Italia czyli wyścig dookoła Włoch to wieloetapowy wyścig kolarski, który odbywa się co roku. Był to pomysł kilku włoskich dziennikarzy, dzięki którym w 1909 r. rozegrano pierwszy wyścig. Giro d’Italia jest jednym z trzech najważniejszych wyścigów etapowych w kalendarzu kolarskim, obok Tour de France i Vuelta a España. Międzynarodowa Unia Kolarska włączyła go do profesjonalnego cyklu World Tour. Tradycyjnie jest uważany za drugi najbardziej prestiżowy wyścig etapowy po francuskim.

Od pierwszej edycji, z wyjątkiem przerw spowodowanych I i II wojną światową, Giro d’Italia odbywało się zawsze i trwało trzy tygodnie w okresie od maja do czerwca.
CZYTAJ DALEJ

Ewangelia nie jest dla ludzi kryształowych

2025-06-02 11:43

[ TEMATY ]

spotkanie

Kaplicówka

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Przykład z mitologii greckiej, przedstawiający Prokrustesa, pokazuje, jak ważne jest, aby nie dopasowywać rzeczywistości do własnych, wygodnych norm. „Sumienie to nie zbiór reguł. To waga, która waży całego człowieka.” Zapraszam Was w podróż do najgłębszych zakamarków serca – do wnętrza sumienia.

Zaczynamy od wspomnienia z dzieciństwa – o aptece mojej cioci, gdzie jako chłopiec zrozumiałem, jak niewielkie rozregulowanie wagi może kosztować ludzkie życie. Dziś – jako ksiądz z 30-letnim doświadczeniem – wiem, że jeszcze delikatniejszą wagą jest... nasze sumienie. W dzisiejszym świecie, gdzie informacje i wpływy zewnętrzne mogą rozmagnesować nasz moralny kompas, kluczowe jest, abyśmy dbali o swoje sumienie. To, czym karmimy nasze serca i umysły, wpływa na naszą zdolność do podejmowania etycznych decyzji. Dlatego ważne jest, aby być świadomym wpływu, jaki otaczający nas świat ma na nasze sumienie, i starać się nie zagłuszać jego głosu. „Ewangelii nie trzeba dopasowywać do życia. To życie trzeba podciągać do Ewangelii.”
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję