Reklama

Niedziela Częstochowska

Pójdźmy za Jego miłością

Bp Andrzej Przybylski: – Nie da się zrozumieć krzyża i cierpienia Pana Jezusa bez nawrócenia.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczysta Liturgia Męki Pańskiej w Wielki Piątek 7 kwietnia w częstochowskiej archikatedrze Świętej Rodziny zgromadziła wiernych, by mogli uczcić krzyż jako znak męki Boga i swojego zbawienia.

Uroczystościom przewodniczył bp Andrzej Przybylski, biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nauka

W pierwszej części uroczystości została odśpiewana Ewangelia wg św. Jana, po której celebrans wygłosił homilię. – Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię – tym zawołaniem Chrystusa bp Przybylski rozpoczął naukę. 

– Wszystkie nasze kłopoty z wiarą zaczynają się od tego, że chcemy wierzyć, ale nie jesteśmy nawróceni. Chcemy spotykać się z Bogiem, ale bardziej ciągnie nas świat. Chcemy zrozumieć Boga, ale bardziej niż Boga słuchamy siebie; słuchamy tego wszystkiego, co mówią ludzie i świat – kontynuował homileta, a następnie powtórzył, że jesteśmy nie nawróceni, lecz zwróceni w stronę grzechu i świata.

W dalszej części nauki tłumaczył, że ten sam proces dotyczy męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. – Nie da się zrozumieć krzyża i cierpienia Pana Jezusa bez nawrócenia. Żeby świadomie i owocnie przyklęknąć przy krzyżu i całować go, potrzebujemy nawrócenia. Jezus podjął mękę za nasze grzechy i dla naszego nawrócenia. To grzech nas zaślepia i nie rozumiemy Boga – podkreślał bp Przybylski.

Karol Porwich

Pierwsze kłamstwo

Reklama

W drugiej części homilii celebrans wskazał na trzy obszary podlegające kłamstwu, które jest źródłem każdego grzechu. – Pierwsze kłamstwo dotyczy Boga, które podpowiada, że Go nie ma, że On nie jest dobry. Nie jest też miłością, skoro jest tyle cierpienia, albo Bóg nie jest wszechmogący. A może to ty, człowieku, uważasz się za Boga? – pytał bp Przybylski i zauważał: – Jezus przez swoją mękę chce odkłamać tę fałszywą rzeczywistość. Ciągle powtarza: Ja jestem twoim Bogiem i w niczym ci nie zagrażam; umieram za ciebie i jestem Bogiem wszechmogącym, bo za chwilę pokonam śmierć.

Zakłamany świat

Następnie duszpasterz zaznaczył, że drugie kłamstwo dotyczy świata. – Są to kłamstwa, gdzie diabeł przekonuje, że zło jest dobrem, że gorzkie jest słodkie. Ten rodzaj kłamstwa wywraca wszystko do góry nogami. A na krzyżu Jezus odkłamuje prawdę o świecie – mówił biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej.

Potem zwrócił uwagę na nasze życiowe wybory. – Często stajemy wobec decyzji, czy umyjemy ręce jak Piłat i oskarżymy niewinnego Jezusa, czy przyjmiemy w swoim życiu postawę Barabasza, który uosabia kłamliwą filozofię życia, która usprawiedliwia nawet zdeptanie drugiego człowieka. A Jezus nam pokazuje, że tak naprawdę nie ma miłości bez krzyża i ofiary – podkreślał homileta.

Karol Porwich

Stać w prawdzie

Trzeci obszar kłamstwa wg biskupa obejmuje nas samych. – Diabeł nas ciągle oszukuje, byśmy zapomnieli, że jesteśmy dziećmi Boga, że mamy swoją godność i jesteśmy stworzeni przez Boga według najpiękniejszego i najszczęśliwszego dla nas planu. Dlatego, jeżeli się nie nawrócimy, to nie zrozumiemy krzyża – zaznaczał.

Karol Porwich

Reklama

Kończąc homilię, bp Przybylski przyznał, że jako ludzie nie lubimy się zmieniać i odchodzić od tego, do czego się przyzwyczailiśmy. – Dlatego zmiany bolą, dlatego nie ma nawrócenia bez krzyża, bez bolesnego stanięcia w prawdzie o mnie i o świecie. Dlatego Pan Jezus na krzyżu ogołocił samego siebie i stał się pokornym Sługą, bo pokora to jest bezbronność wobec prawdy o mnie i o świecie. Jezus stał się do końca posłuszny, żeby słuchać bardziej Ojca w niebie niż świata i samego siebie. Całując krzyż Jezusa, nawróćmy się, uwierzmy i pójdźmy za Jego miłością – apelem podsumował wielkopiątkową naukę bp Andrzej Przybylski.

Zakończenie

W drugiej części nabożeństwa przed ołtarz wniesiono zasłonięty suknem krzyż, który celebrans stopniowo go odsłaniał, a na słowa: Oto drzewo krzyża, wierni klękali, odpowiadając: Pójdźmy z pokłonem. Następnie wierni podchodzili do krzyża, by go ucałować. Po adoracji krzyża nastąpiła Komunia św. Wielkopiątkową uroczystość zakończyło przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego.

2023-04-07 22:38

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Inaczej bym zwariował

Niedziela Ogólnopolska 16/2025, str. 15

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Karol Porwich/Niedziela

Od kiedy myślę, wlecze się za mną tak jak list gończy moja nadzieja, że śmierć niczego we mnie nie skończy.

Zapytany niedawno o to, czym jest dla mnie Zmartwychwstanie, spontanicznie odpowiedziałem, że gdyby nie to, że Chrystus zmartwychwstał, to być może zwariowałbym. I obiecałem, że tak właśnie rozpocznę tę krótką refleksję.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Tomáš  Halík: Głównym mankamentem Kościoła jest powierzchowna komunikacja ze światem

2025-05-30 09:45

[ TEMATY ]

Kościół

Ks. Tomáš  Halík

„Petr Novák, Wikipedia

Ks. Tomáš Halík

Ks. Tomáš Halík

Dziś Kościół powinien być szkołą kontemplacyjnego podejścia do rzeczywistości - zauważa w rozmowie z KAI z ks. Tomáš Halík, znany czeski duszpasterz, teolog i filozof. Jego zdaniem zagrożenie jakie dla Europy stwarza Rosja powinno skłaniać także do namysłu nad tym, co by się stało, gdyby to dziedzictwo zostało przejęte przez cywilizację rosyjskiego świata. Prezes Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej przyznał, że wśród politycznych przywódców naszych czasów nie widzi nikogo zbliżonego do formatu Václava Havla. Ks. Halík, uważa, że wybór kard. Ptrevosta na papieża był doskonały, ponadto spodziewa się beatyfikacji papieża Leona XIII. Czeski duchowny opowiada także o swojej decyzji zakupu klasztoru bernardynów oraz programie i przyszłości założonego tam centrum duchowości.

Tomasz Królak (KAI): Opisując sytuację Kościoła katolickiego w Europie zwraca Ksiądz uwagę na zjawisko religijnego zobojętnienia, które nazywa apateizmem. Co jednak jest, według Księdza źródłem tego fenomenu? Czy to efekt racjonalistycznej aury, która eliminuje religię jako coś „nienaukowego” czy też może przyczyna tkwi w samym Kościele?
CZYTAJ DALEJ

Egipt: historyczny klasztor św. Katarzyny na Synaju przechodzi na własność państwa

2025-05-30 16:08

[ TEMATY ]

Egipt

św. Katarzyna

klasztor

Synaj

wikipedia/Berthold Werner

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Klasztor Świętej Katarzyny znajdujący się u stóp Góry Świętej Katarzyny i góry Synaj, na półwyspie Syna.

Po 15 wiekach niezależnego istnienia prawosławny klasztor św. Katarzyny na półwyspie Synaj, mający status autonomicznego Kościoła prawosławnego, staje się własnością państwa egipskiego. Taką decyzję wydał 28 maja sąd w Ismailiji, co oznacza w istocie skonfiskowanie przez władze państwowe ogromnego bogactwa materialnego i duchowego tego obiektu: prastarych ikon, rękopisów, starodruków, bibliotek i innych dóbr, wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Klasztor św. Katarzyny powstał około 530 roku na rozkaz cesarza bizantyjskiego Justyniana I, choć pierwszą kaplicę wzniesiono tam na początku IV wieku na polecenie cesarzowej Heleny (zmarłej około 328-330 roku) i jest najstarszym, działającym do dzisiaj. monasterem chrześcijańskim na świecie. Znajduje się w wąskiej dolinie Wadi al-Dajr na południu Synaju w miejscu, w którym tradycja biblijna umiejscowiła krzak gorejący, z którego Bóg przemawiał do Mojżesza (Wj 3, 1-6), a w pobliżu wznosi się góra Synaj, zwana też Górą Mojżesza, gdzie miał on otrzymać od Boga tablice Dekalogu. Obiekt, otoczony wysokim na 12-15 metrów i grubym na ponad półtora metra murem obronnym, jest położony na wysokości 1570 m npm.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję