Reklama

Niemcy

Niemcy: zdaniem przewodniczącego episkopatu większość niemieckich katolików popiera drogę synodalną

Biskup Limburga, Georg Bätzing, będący jednocześnie przewodniczącym Niemieckiej Konferencji Biskupów w niedawnym wywiadzie dla swej gazety diecezjalnej stwierdził, że „zdecydowana większość” katolików w Niemczech popiera decyzje tamtejszej drogi synodalnej i że nie widzi zagrożenia schizmą w wyniku kierunku obranego przez Kościół w Niemczech.

[ TEMATY ]

Niemcy

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jego zdaniem większość ludzi chce budować „pomosty do realiów społecznych i kulturowych naszych czasów” i ma wrażenie, że ci, którzy szczególnie lubią mówić o zagrożeniu schizmą, najwyraźniej za nią tęsknią. Jednocześnie przyznał, że lęki i obawy dotyczące drogi synodalnej wzrosły, ale sądzi, że „właśnie dlatego potrzebujemy więcej synodalności, w sensie wspólnego poszukiwania tego, co Duch Boży mówi nam dzisiaj i dokąd nas prowadzi”. Przestrzegł przed polaryzacją „nie tylko w społeczeństwie, ale także w Kościele, zwłaszcza gdy odnośni protagoniści i grupy nie rozmawiają już ze sobą”.

Reklama

W opublikowanym w poniedziałek wywiadzie biskup Limburga powiedział również, że nie widzi żadnych fundamentalnych przeszkód ze strony Watykanu na drodze do realizacji ambicji drogi synodalnej, pomimo wyraźnego sprzeciwu Rzymu wobec niemieckich planów utworzenia stałej rady synodalnej, która skutecznie skonsolidowałaby radykalne zmiany wynikające z drogi synodalnej. Stolica Apostolska uważa, że taki organ, poprzez który biskupi i świeccy zarządzaliby Kościołem w Niemczech, unieważniałby decyzje podejmowane przez biskupów w ich diecezjach, a tym samym podważałby ich autorytet. Zdaniem biskupa Bätzinga Rzym nie zablokował pracy komisji synodalnej, która ma spotkać się w listopadzie, aby przygotować w ciągu trzech lat stałą radę synodalną, dodając, że Watykan „wyjaśnił tylko, że nie może być rady synodalnej, która podważałaby władzę biskupią”. „Ale my też nie dążymy do tego” – nalegał, dodając, że jego zdaniem obawy Watykanu są bezpodstawne, a pytania wciąż wymagają wyjaśnienia. „Nawet jeśli pójdziemy w kierunku wspólnych konsultacji i podejmowania decyzji w niektórych kwestiach między biskupami i innymi osobami w Kościele, nie osłabi to autorytetu biskupów, a jedynie go wzmocni” - stwierdził.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodniczący niemieckiego episkopatu uważa, że taka współpraca z biskupem nie może podważyć jego autorytetu, ponieważ jego urząd biskupi jest „zbyt fundamentalnie zakorzeniony w katolickiej koncepcji Kościoła, a także ceniony przez wiernych”. Jego zdaniem ważne jest, aby taka nowa relacja była prowadzona w sposób przejrzysty, ponieważ nadużyciom władzy można przeciwdziałać jedynie „poprzez uczestnictwo, przejrzystość, odpowiedzialność i kontrolę”.

Stolica Apostolska stwierdziła, że ani droga synodalna, ani wyznaczony przez nią organ, ani konferencja biskupów nie mają kompetencji do ustanowienia rady synodalnej na poziomie krajowym, diecezjalnym lub parafialnym. Utworzeniu takiego organu sprzeciwił się również niemiecki kardynał Walter Kasper, który argumentował, że synody, działające jak „rada najwyższa”, nie mają podstaw w całej historii Kościoła ani w teologii. „Nie byłaby to odnowa, ale niespotykana innowacja” - powiedział w czerwcu ubiegłego roku.

Reklama

Biskup Bätzing skomentował również list kardynała Arthura Roche'a, prefekta Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, wysłany w marcu do konferencji biskupów niemieckich, odrzucający możliwość głoszenia kazań i udzielania chrztu przez świeckich. Droga synodalna wezwała episkopat do opracowania przepisów zezwalających na taką nowość, ale biskup Bätzing stwierdził, że list kardynała Roche powtórzył tylko to, co powiedział już biskupom w listopadzie ubiegłego roku podczas wizyty ad limina. Mimo to zapowiedział, że niemieccy biskupi zwrócą się do Rzymu o indult lub specjalną dyspensę, aby umożliwić świeckim głoszenie kazań podczas Mszy św., biorąc pod uwagę „szczególną sytuację w naszym kraju”. Podkreślił również, że na końcu swojego listu kardynał Roche stwierdził, że biskupi muszą „szukać dalszej dyskusji na ten temat”, co sugeruje, że sądzi, iż kardynał uważa sprawę za nadal otwartą.

Zaznaczył, że od dłuższego czasu „teologicznie wykwalifikowani i duszpastersko kompetentni” mężczyźni i kobiety głoszą kazania w Niemczech i sądzi, że „nie tylko nie należy ograniczać ani wycofywać tej praktyki”, ale że należy im na to pozwolić, wiedząc, że mają zgodę biskupa i działają zgodnie z obowiązującym prawem.

Biskup Limburga zapowiedział we wspomnianym wywiadzie, że po tym, jak uczestnicy drogi synodalnej zagłosowali za udzielaniem błogosławieństwa kościelnego dla związków osób tej samej płci w marcu, zezwoli on na takie błogosławieństwa w swojej diecezji. Jego zdaniem nadal potrzebne są dobre wytyczne liturgiczno-pastoralne, a także wyjaśnienie, że celebracja błogosławieństwa nie może być ceremonią małżeńską ani sakramentem. „To tutaj leży granica” - zaznaczył. Trzeba jednak zauważyć, że jego plany są sprzeczne z orzeczeniem Stolicy Apostolskiej z 2021 r., w którym stwierdzono, że Kościół nie ma uprawnień do udzielania takich błogosławieństw, ponieważ Bóg „nie błogosławi i nie może błogosławić grzechu”.

Jeśli chodzi o rolę kobiet w Kościele, przewodniczący niemieckiego episkopatu wyraził nadzieję, że będą one miały dostęp do „wszystkich procesów decyzyjnych w życiu Kościoła”, że popiera diakonat kobiet i nie chce „zamykać drzwi” do kapłaństwa kobiet.

Reklama

Zdając sobie sprawę, że popierane przez niego radykalne rezolucje drogi synodalnej prawdopodobnie nigdy nie zostaną w pełni zaakceptowane przez Kościół powszechny wyznał, że bardzo mu ciąży to, że on i jego bracia biskupi nie byli do samego końca w stanie przekonać mniejszości. Dodał, że chociaż spotkania drogi synodalnej dobiegły końca, jest ona daleka od zakończenia, ponieważ pytania muszą zostać wyjaśnione na poziomie Kościoła powszechnego, a więc muszą zostać przeniesione do Rzymu. Przyznał również, że wizja drogi synodalnej dotycząca wspólnych konsultacji i podejmowania decyzji z biskupami musi być „zgodna z możliwościami prawa kanonicznego”.

Na koniec biskup Bätzing podkreślił swoją wiarę w proces synodalny, mówiąc, że „nie ma alternatywy dla kontynuowania prawdziwej, uczciwej i skutecznej synodalności, aby stworzyć dobrą przyszłość dla naszego Kościoła pod przewodnictwem Ducha Świętego”. Dlatego też, jest bardzo pokrzepiony „zbliżającym się Zgromadzeniem Ogólnym Synodu Biskupów na temat synodalności w październiku, w którym będzie uczestniczył”.

Natomiast w wywiadzie udzielonym w tym tygodniu stacji EWTN News, kardynał Mario Grech, sekretarz generalny Synodu Biskupów, podkreślił, że niemiecka droga synodalna nie jest analogiczna do Synodu o Synodalności, a październikowe spotkanie nie będzie oparte na decyzjach podjętych niedawno przez Kościół niemiecki. „Są to dwa różne doświadczenia kościelne. To w Niemczech próbuje zająć się kwestiami, które są powtarzającymi się wyzwaniami dla Kościoła w Niemczech. A drugie dotyczy Kościoła powszechnego. A tematy są zupełnie inne” - zaznaczył.

Kardynał Grech przyznał również, że niemiecka droga synodalna wywołała powszechne zaniepokojenie w Kościele powszechnym. „Niestety, droga synodalna w Niemczech wywołała negatywny oddźwięk w całym Kościele” - powiedział. „Byłem w Afryce, byłem w Bangkoku i słuchałem ludzi, którzy byli nieco rozdarci i zaniepokojeni tym, co dzieje się w Niemczech”- stwierdził sekretarz generalny Synodu Biskupów.

2023-05-26 11:11

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duda: byłbym rad z powrotu do dialogu dot. polskich strat wojennych; liczę, że strona niemiecka podejmie działania w tym zakresie

[ TEMATY ]

Polska

prezydent

Polska

Niemcy

PAP

Prezydenci Polski i Niemiec Andrzej Duda i Frank-Walter Steinmeier

Prezydenci Polski i Niemiec Andrzej Duda i Frank-Walter Steinmeier

Przed nami jest jeszcze jeden istotny fakt pojednania polsko-niemieckiego; byłbym rad, gdybyśmy powrócili do ważnego dialogu dotyczącego polskich strat wojennych w zakresie dóbr kultury; liczę na to, że strona niemiecka podejmie działania w tym zakresie - powiedział prezydent Andrzej Duda.

Prezydenci Polski i Niemiec Andrzej Duda i Frank-Walter Steinmeier spotkali się w czwartek na Zamku Królewskim z młodzieżą z Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży z okazji 30. rocznicy podpisania Traktatu pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.
CZYTAJ DALEJ

Przyjeżdżają turyści, wyjeżdżają pielgrzymi

2025-04-08 15:22

Niedziela Ogólnopolska 15/2025, str. 24-26

[ TEMATY ]

wiara

Kalwaria Zebrzydowska

Karol Porwich/Niedziela

Jeżeli człowiek naprawdę chce spotkać Boga i szuka ciszy w dzisiejszym świecie, to Kalwaria Zebrzydowska jest do tego idealnym miejscem – mówi Mateusz Wałach, który na własne oczy zobaczył tutaj cud uzdrowienia.

Kalwaria Zebrzydowska to nie tylko bazylika i Cudowny Obraz, ale również dróżki, na których są upamiętnione najważniejsze wydarzenia zbawcze. Sanktuarium należy dzisiaj do najciekawszych w Polsce założeń krajobrazowo-architektonicznych i jest zaraz po Częstochowie drugim najchętniej wybieranym kierunkiem pielgrzymkowym.
CZYTAJ DALEJ

Co daje wspólna Wielkanoc

Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.

Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję