Jak po medialnym bombardowaniu wygląda autorytet Kościoła i Papieża w USA? Nie sprawdziły się czarne przepowiednie domorosłych proroków, którzy wieszczyli klęskę hierarchów. Według sondażu przeprowadzonego dla telewizji CBS i „The New York Timesa”, katolicy praktykujący jeszcze bardziej ufają Papieżowi, niż było to wcześniej. Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja na reprezentatywnej grupie 1079 obywateli USA.
Prawie dziewięciu na dziesięciu badanych, którzy przyznawali się, że są katolikami praktykującymi i niepraktykującymi, stwierdziło, że niedawna burza medialna nie będzie miała wpływu na ich stosunek do księży. Niemal tyle samo - 82 proc. - mówi, że nie będzie to miało wpływu na ich uczęszczanie do kościoła na nabożeństwa, a 79 proc. nie zamierza zaniechać składania darowizn na cele kościelne. Jeśli chodzi o całą populację amerykańską, znacznie większa grupa deklaruje, że doniesienia medialne nie mają wpływu na ich postrzeganie Kościoła katolickiego. 36 proc. przyznało, że może to odnieść skutek negatywny.
Paradoksalnie medialna burza przysporzyła Benedyktowi XVI popularności wśród katolików za oceanem. W porównaniu do marca, kiedy przeprowadzono ostatni sondaż, popularność Papieża wśród katolików wzrosła o 16 proc. - z 27 do 43. Praktykujący katolicy pozytywnie oceniają także działania biskupów. Aż dwóch na trzech czuje do hierarchów pozytywne sentymenty.
Z innych odpowiedzi wynika, że tylko co trzeci Amerykanin jest przekonany, iż działania Stolicy Apostolskiej w sprawie ostatnich doniesień o grzesznych zachowaniach księży mają na celu zamiecenie sprawy pod dywan. Ponad połowa natomiast jest przekonana, że Watykanowi uda się uzdrowić sytuację i zapobiec podobnym przypadkom w przyszłości. Tego zdania jest ponad 90 proc. katolików. Zresztą zdecydowana większość jednej i drugiej grupy uważa, że ten problem nie dotyka jedynie Kościoła, ale także innych, już pozakościelnych, grup i instytucji. Dwóch na trzech katolików i co trzeci Amerykanin jest również zdania, że problem został wyolbrzymiony przez media.
(pr)
Pomóż w rozwoju naszego portalu