Sterowce należą do aerostatów (zaliczamy do nich też balony). Unoszą się one i opadają dzięki zmianie ciśnienia gazu w specjalnych balonetach (dwie wypełnione powietrzem komory o regulowanym ciśnieniu z przodu i z tyłu sterowca). Ponadto podniebny wehikuł wyposażony jest zazwyczaj w silnik, stery, stateczniki i gondolę dla ludzi.
Obecnie sterowce pełnią najczęściej rolę banerów reklamowych. Mogą też być dobrym miejscem na zamontowanie kamery. Wykonują również loty turystyczne. Ale czy na tym ich rola się kończy? Może to się zmienić już w przyszłym roku. Dojdzie bowiem do imprezy o nazwie World Sky Race 2011-2012
Don Hartsell (dyrektor zarządzający WAL) chce, by wyścigi te stały się najważniejszymi ogólnoświatowymi zawodami, w których biorą udział sterowce. - Chcemy wszystkim sympatykom wszelkiego rodzaju wyścigów na całym świecie zapewnić pełne emocji relacje oparte na przygodach każdej z załóg. Ponadto pierwszy w historii zwycięzca wokółziemskich zawodów, mistrz świata - World Sky Champion dzięki telewizyjnym przekazom będzie znany na całym świecie - dodaje Hartsell.
WSR stanowi wielkie wyzwanie w historii światowej awioniki. Dla uatrakcyjnienia wyścigu wytyczona trasa obejmie symboliczne miejsca naszej planety. Dzięki współpracy z UNESCO liczba zabytków z Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego na szlaku rywalizacji przekroczy 130. W planach zawodów jest m.in. lot nad Wersalem, indyjskim mauzoleum Tadż Mahal i Statuą Wolności. Na trasie znajdą się również Big Ben, bliźniacze wieże w Kuala Lumpur - Petronas Twin Towers, japońska góra Fujiyama i amerykański Golden Gate Bridge. Zawodnicy będą lądować w ciekawych zakątkach, w tym w pobliżu Wielkich Piramid Egipskich, czy w centrum lotów kosmicznych NASA.
WSR to pierwsze wydarzenie sportowe tego typu. Jednym z motywów skłaniających do jego realizacji było umożliwienie różnym sponsorom wsparcie ekip uczestniczących w zawodach (Sky Teams), dzięki czemu w unikalny sposób zaprezentują oni na całym świecie swoją markę. Wyścig będzie jednak przede wszystkim prawdziwym testem wytrzymałości i odwagi dla startujących załóg, a także testem dla maszyn.
Owocem powstania WSR w sportowej formule będą dwa oficjalne rekordy w kategorii aerostatów - w pierwszym w historii locie dookoła Ziemi i w najszybszym pokonaniu tej trasy.
Jeśli zaś chodzi o samą WAL, to posiada ona swoją siedzibę w Houston w Teksasie (USA), gdzie została utworzona. Organizacja poszerzyła zasięg, otwierając swoje przedstawicielstwa w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Jordanii, Egipcie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Indiach, Malezji, Meksyku, w stanie Kalifornia i metropolii Nowego Jorku. WAL stawia sobie za cel połączenie ludzi na całym świecie wspólną ideą organizacji zawodów aerostatów w duchu przyjaźni i sportowej rywalizacji.
Kontakt:
Pomóż w rozwoju naszego portalu