Reklama

Kościół

Konferencja o finansowaniu Kościołów: model niemiecki, czeski i słowacki

O modelach finansowania Kościołów i związków wyznaniowych w Niemczech, w Czechach i na Słowacji mówili ks. prof. Mirosław Kosek oraz prof. Konrad Walczuk w pierwszej części konferencji pt. „Finansowanie Kościołów. Rozwiązania polskie na tle europejskim”, która rozpoczęła się dziś w Warszawie. Spotkanie odbywa się w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

[ TEMATY ]

finanse

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Szczególnie cenię sobie ekumeniczny wymiar tej konferencji – powiedział kard. Kazimierz Nycz, gospodarz miejsca, witając zebranych. Podkreślił, że sprawa finansowania Kościołów dotyczy wielu wspólnot w Polsce a ekumeniczny charakter tego problemu widać zwłaszcza w kontekście europejskim, gdzie w różnych państwach dominujące są różne wspólnoty. Kard. Nycz zaznaczył, że problematyka finansowania Kościołów wymaga wiedzy i wyraził nadzieję, że wiedza przekazana podczas konferencji trafi do szerszego grona odbiorców.

W pierwszej części spotkania, prowadzonej przez ks. prof. Piotra Stanisza z KUL zaprezentowane zostały różne modele finansowania Kościołów i związków wyznaniowych w Europie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O modelu niemieckim mówił ks. prof. Mirosław Kosek z UKSW. Jak podkreślił, model ten opiera się na trzech filarach. Pierwszy to dochody z własnych dóbr Kościołów i związków wyznaniowych. Drugi to świadczenia państwa na rzecz Kościołów. Trzeci – to podatek kościelny.

Prelegent skoncentrował się na drugim i trzecim spośród tych filarów.

Reklama

Zaznaczył, że całość świadczeń państwa na rzecz Kościołów podzielić można zasadniczo na dwie grupy. Pierwsza grupa to świadczenia, które są forma rekompensaty za przejęcie dóbr kościelnych w okresie tzw. wielkiej sekularyzacji na przełomie XVIII i XIX w. Świadczenia te, zakorzenione historycznie, dotyczą tylko części związków wyznaniowych, przede wszystkim Kościołów ewangelickich, Kościoła katolickiego, gmin żydowskich oraz w pewnym wymiarze Kościoła prawosławnego. Świadczenia te stanowią ok. 2,2 proc. dochodów wspólnot wyznaniowych w Niemczech.

Druga grupa świadczeń państwa, stanowiąca już ok. 30 proc. budżetów kościelnych, to dotacje i subwencje, wynikające z faktu, że państwo wspiera działalność służącą szeroko rozumianemu dobru społecznemu. Jak podkreślił ks. prof. Kosek, nie jest to przywilej, ale forma uznania przez państwo znaczenia działalności Kościołów i wspólnot wyznaniowych w tym obszarze. Najwięcej środków przeznaczanych jest na szeroko rozumianą sferę charytatywną oraz edukacyjną.

Mówiąc o trzecim filarze dochodów Kościołów i związków wyznaniowych w Niemczech, czyli o tzw. podatku kościelnym prelegent podkreślił, że pobierać go mogą tylko te wspólnoty, które z uwagi na swój status są do tego uprawnione. Zaznaczył, że podstawą podatku kościelnego jest wybrany podatek państwowy, a w praktyce podatek dochodowy od osób fizycznych. Na rzecz wspólnot wyznaniowych przekazywanych jest 8 lub 9 proc. tego podatku.

Reklama

Prof. Kosek mówił o obligatoryjnym charakterze podatku kościelnego – zwolnienie z niego możliwe jest tylko w przypadku wystąpienia z Kościoła. Poinformował, że spośród 521 tys. wystąpień z Kościoła w roku 2022 r. 18 proc. motywowana była kwestiami podatkowymi.

Podziel się cytatem

O modelach finansowania Kościołów w Czechach i na Słowacji mówił prof. ucz. dr hab. Konrad Walczuk z Wydziału Prawa i Administracji Akademii Sztuki Wojennej. Przypomniał, że źródłem obowiązujących regulacji przez wiele lat była ustawa z 1949 r. zakładająca finansowanie Kościołów i wspólnot wyznaniowych w zamian za ich kontrolowanie. Jak podkreślił, finanse przekazywane Kościołom przez państwo były na poziomie minimalnym a u podstaw tego modelu leżała chęć objęcia wspólnot nadzorem państwowym.

Prof. Walczuk poinformował, że obecne regulacje wywodzą się z 1990 r. Finansowanie Kościołów i związków wyznaniowych opiera się na: po pierwsze - środkach uzyskiwanych w ramach zwrotu majątków kościelnych oraz zadośćuczynienia, po drugie - finansowaniu ich działalności z budżetu państwa, po trzecie - tzw. „tacy” oraz dobrowolnych formach opodatkowania ze strony wiernych, po czwarte – na prowadzeniu działalności gospodarczej przez związki wyznaniowe i wspólnoty od nich zależne.

Prelegent zaakcentował też pewne różnice między Czechami a Słowacja, związane m.in. z tym, ze w Czechach zmiana prawa dokonała się wcześniej, na Słowacji dopiero w 2019 r.; być może jednak oparta jest na bardziej ugruntowanym konsensusie społecznym.

Reklama

Konferencja pt. „Finansowanie Kościołów. Rozwiązania polskie na tle europejskim” organizowana jest przez Katolicką Agencję Informacyjną wraz z Katedrą Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL, we współpracy z Instytutem Nauk o Polityce i Administracji UKSW.

W spotkaniu uczestniczą m.in. abp Abel, Prawosławny Arcybiskup Lubelski i Chełmski, ks. Adam Malina, prezes Synodu Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Polsce, ks. Grzegorz Giemza z Polskiej Rady Ekumenicznej prof. Andrzej Zoll, b. minister spraw zagranicznych Jacek Czaputowicz oraz inni przedstawiciele świata nauki, polityki, biznesu i mediów.

Patronami medialnymi konferencji są: Telewizja Polska, Polskie Radio, „Gość Niedzielny”, „Niedziela”, „Idziemy”.

2023-09-07 12:55

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od ponad 60 lat rząd nie przekazuje na cele kościelne dochodów z zagarniętych dóbr

[ TEMATY ]

Kościół

pieniądz

finanse

raport

Tomasz Lewandowski

31 procent dóbr zabranych Kościołowi na terenach obecnej Rzeczpospolitej pozostaje w rękach państwa - ukazuje raport przygotowany przez ks. prof. Dariusza Walencika na zlecenie Komisji Konkordatowych Rządu i Episkopatu. Dokument wykazuje też, że od 63 lat polskie państwo nie stosuje się do uchwalonego przez siebie ustawodawstwa, które nakazuje przekazywanie na cele kościelne dochodów z zagarniętych dóbr. Opracowanie nosi tytuł: "Regulacje prawne - nacjonalizacja – rewindykacja. Nieruchomości Kościoła katolickiego w Polsce w latach 1918 – 2012”.
CZYTAJ DALEJ

Dzisiaj Jezus mówi do zwykłych ludzi o autorytetach religijnych

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Mt 23, 1-12.

Sobota, 23 sierpnia. Dzień powszedni albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę albo wspomnienie św. Róży z Limy, dziewicy
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV: Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie

2025-08-24 12:34

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

„Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie, kiedy staje się kryterium naszych wyborów, kiedy czyni nas kobietami i mężczyznami angażującymi się na rzecz dobra i podejmującymi ryzyko w miłości” - powiedział Ojciec Święty w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”.

Leon XIV skoncentrował się na zawartej w czytanym dzisiaj fragmencie Ewangelii (Łk 13, 22-30) zachęcie do wejścia przez ciasne drzwi. Zaznaczył, iż słowa Jezusa mają wstrząsnąć zarozumiałością tych, którzy sądzą, że już zostali zbawieni. Podkreślił, iż wiara musi się wiązać z przemianą serca i obejmować całe nasze życie, a nie ograniczać się jedynie do słów. „Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie, kiedy staje się kryterium naszych wyborów, kiedy czyni nas kobietami i mężczyznami angażującymi się na rzecz dobra i podejmującymi ryzyko w miłości, właśnie tak jak to robił Jezus” - podkreślił papież. Dodał, że niekiedy oznacza to dokonywanie trudnych i niepopularnych wyborów, walkę z własnym egoizmem i poświęcanie się dla innych. „Prośmy Maryję Pannę, żeby nam pomogła przejść odważnie przez «ciasne drzwi» Ewangelii, abyśmy mogli otworzyć się z radością na ogrom miłość Boga Ojca” - zachęcił Ojciec Święty przed odmówieniem modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniem apostolskiego błogosławieństwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję