Reklama

Czy zapowiedź nowej wojny z Kościołem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do postawienia takiego pytania skłoniło mnie budzące zaniepokojenie exposé premiera Donalda Tuska, w którym zapowiedział zniesienie rzekomych przywilejów osób duchownych i likwidację Funduszu Kościelnego, a jednocześnie wyraził gotowość podjęcia rozmów w sprawie zmiany Konkordatu z 1993 r. W wypowiedzi Premiera jest wiele nieścisłości, wynikających z ignorancji rzeczywistych faktów i obowiązujących norm prawnych.
1. Przede wszystkim nieprawdziwe jest twierdzenie Premiera, że ustały przesłanki istnienia Funduszu Kościelnego, bo majątek upaństwowiony „wrócił do Kościołów”. Prawdą bowiem jest, że Fundusz Kościelny miał być ustanowiony na mocy ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez państwo „dóbr martwej ręki” (DzU z 1950 r. nr 9 poz. 87). Dochody z tych nieruchomości ziemskich miały być odprowadzane na Fundusz Kościelny. Jednakże w okresie PRL-u fundusz ten był fikcją. Nieprawdą jest, że nieruchomości upaństwowione przez władze komunistyczne zgodnie z ustawą z 1950 r. - jak twierdzi premier Tusk - wróciły do Kościołów. Prawdą jest natomiast, że dopiero po upadku reżimu komunistycznego - na mocy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o ubezpieczeniu społecznym duchownych (DzU z 1989 r. nr 29 poz. 156) - władze postkomunistyczne zobowiązały się do dofinansowania rent i emerytur dla osób duchownych, zatrudnionych w duszpasterstwie w kraju i na misjach. Dofinansowanie to nie jest jakimkolwiek przywilejem, ale stanowi formę rekompensaty za nieruchomości kościelne, które zostały upaństwowione w 1950 r. i nigdy nie zostały zwrócone Kościołowi katolickiemu ani innym związkom wyznaniowym.
2. Należy przy tym pamiętać, że - zgodnie z art. 2 Konstytucji RP - „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym”. Porządek „demokratycznego państwa prawa” istotnie różni się od porządku prawnego państwa totalitarnego, jakim była Polska przed 1989 r. Różnica między nimi ma dotyczyć zarówno celu norm prawnych, jak też ich realizacji w praktyce. Stosunek władz demokratycznego państwa do Kościoła winien być oparty na zasadach wpisanych do Konstytucji RP z 1997 r. i do Konkordatu z 1993 r.
Art. 9 Konstytucji stanowi, iż „Rzeczpospolita Polska przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego”. Przepis ten oznacza zasadę generalnej przychylności polskiego porządku prawnego wobec norm prawa międzynarodowego, stwarzając domniemanie ich inkorporacji do porządku krajowego. Z tego wynika, że organy władzy Rzeczypospolitej są zobowiązane do przestrzegania na swym terytorium norm prawa międzynarodowego, a tym samym norm zawartych w Konkordacie, czyli do stosowania w płaszczyźnie wewnętrznej norm wpisanych do Konkordatu jako prawa wiążącego w płaszczyźnie międzynarodowej. Z kolei, zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji, należy stwierdzić, że Konkordat - jak każda umowa międzynarodowa - jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Sprawy dotyczące finansowania instytucji kościelnych oraz utrzymania duchowieństwa zostały uregulowane generalnie w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 1989 r. nr 29 poz. 154). Zazwyczaj konkordaty zawierają zespół norm regulujących w sposób systemowy sytuację majątkową i finansowanie instytucji kościelnych. Konkordat polski natomiast z 1993 r. nie wprowadził nowego systemu finansowania Kościoła w Polsce w stosunku do tego, jaki został ustalony na podstawie ustawy z 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła katolickiego i ustawy o ubezpieczeniu społecznym duchownych wszystkich wyznań mających uregulowaną sytuację prawną. W tej sprawie do art. 22 ust. 2 Konkordatu zostały wpisane dwie zasady ogólne.
Pierwszą z nich jest uznanie status quo, czyli klauzuli odsyłającej do rozwiązań zawartych w ustawach obowiązujących w momencie podpisywania Konkordatu. Drugą zasadę stanowi klauzula odsyłająca do przyszłej umowy dwustronnej. Obie strony zobowiązały się do utworzenia specjalnej komisji parytetowej, która zajmie się wprowadzeniem koniecznych zmian w obowiązujących przepisach. Zmiany te powinny uwzględnić potrzeby Kościoła, wynikające z jego misji i dotychczasowej praktyki życia kościelnego w Polsce. Do art. 22 ust. 3 strony wpisały zobowiązanie do ustanowienia w tej sprawie specjalnej komisji. W celu realizacji tego zobowiązania wkrótce po wejściu w życie Konkordatu utworzona została Komisja Konkordatowa złożona z przedstawicieli Stolicy Apostolskiej i Rządu RP. Jednakże komisja ta dotychczas pozostawała w uśpieniu, nie opracowała więc nowego systemu finansowania potrzeb materialnych Kościoła.
Zasada wpisana do art. 22 ust. 1 Konkordatu spełniła jednak pozytywną rolę. Stanowi bowiem zaporę przed wprowadzaniem przez stronę państwową jednostronnych zmian do regulacji obowiązujących w tym przedmiocie w momencie podpisania Konkordatu. Przykładem tego była nieudana próba polityków SLD i UP zniesienia dotacji z Funduszu Kościelnego. Należy sądzić, że istnieje potrzeba podjęcia negocjacji w celu przygotowania nowej umowy między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską, która powinna dotyczyć systemowego uregulowania spraw finansowych i majątkowych instytucji kościelnych, w tym zabezpieczenia utrzymania duchownych zatrudnionych w duszpasterstwie. W niedługiej przyszłości przekonamy się, czy potrzebie tej towarzyszy dobra wola strony państwowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Ktoś podszywa się pod kard. Grzegorza Rysia. Kuria ostrzega

Na Facebooku pojawił się profil o nazwie "Grzegorz Wojciech Ryś", który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia - poinformowała w sobotę Archidiecezja Łódzka. To już kolejna próba wykorzystania wizerunku metropolity łódzkiego w internecie - bez jego wiedzy i zgody.

"Na Facebooku pojawił się profil o nazwie +Grzegorz Wojciech Ryś+, który podszywa się pod ks. kardynała Grzegorza Rysia. Informujemy, że kard. Grzegorz Ryś nie prowadzi prywatnego profilu na Facebooku, a wspomniana strona nie jest przez niego autoryzowana ani administrowana. Prosimy o zgłaszanie tego profilu do Facebooka, aby zapobiec dezinformacji i ewentualnym nadużyciom" - ogłosiła w sobotę wieczorem Archidiecezja Łódzka w swoich mediach społecznościowych.
CZYTAJ DALEJ

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy po raz trzynasty

2025-04-13 17:31

[ TEMATY ]

Częstochowa

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty

Jansa Góra

Karol Porwich

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy

Jeden zaczął na komarku po dziadku, inny na junaku po ojcu. Przyznają, że „z motoru się nie wyrasta”, trzeba jeździć bezpiecznie i cieszyć się życiem. Na Jasnej Górze odbył się 13. Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy zorganizowany przez Częstochowskie Towarzystwo Motocyklowe.

Idea zjazdów nawiązuje do tradycji przedwojennych regionu. To pierwsza grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Kolejna zjedzie 27 kwietnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję