Reklama

Aktualności

Papież do patriarchy Konstantynopola: o potrzebie dialogu ekumenicznego

O znaczeniu dialogu prowadzonego przez Kościoły katolicki i prawosławny przypomniał Ojciec Święty w przesłaniu adresowanym na ręce patriarchy Bartłomieja I.

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach wymiany delegacji na święta patronów, 29 czerwca w Rzymie w uroczystość świętych Piotra i Pawła oraz 30 listopada w Stambule w uroczystość świętego Andrzeja, kardynał Kurt Koch po raz kolejny przewodniczy delegacji Stolicy Apostolskiej na tegoroczne święto Patriarchatu Ekumenicznego w Konstantynopolu. Prefektowi Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan towarzyszy biskup Brian Farrell, sekretarz tej Dykasterii, jej podsekretarz, ksiądz Andrea Palmieri oraz arcybiskup Marek Solczyński, nuncjusz apostolski w Turcji i Azerbejdżanie.

Delegacja Stolicy Apostolskiej wzięła udział w uroczystej Boskiej Liturgii pod przewodnictwem Patriarchy Ekumenicznego, Jego Świątobliwości Bartłomieja, w kościele patriarchalnym św. Jerzego w Fanarze oraz odbyła spotkanie z Patriarchą i rozmowy z Komisją Synodalną odpowiedzialną za relacje z Kościołem katolickim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kardynał Koch przekazał Patriarsze Ekumenicznemu osobiste przesłanie Ojca Świętego, które odczytał publicznie na zakończenie Boskiej Liturgii.

Oto tekst tego przesłania w tłumaczeniu na język polski:

Do Jego Świątobliwości Bartłomieja

Arcybiskupa Konstantynopola

Patriarchy Ekumenicznego

Reklama

Poruszony szczerymi uczuciami braterskiej miłości i pamiętając o głębokich więzach wiary, nadziei i miłości łączących siostrzane Kościoły Rzymu i Konstantynopola, przesyłam Ci, drogi Bracie w Chrystusie, żarliwe życzenia z okazji święta Apostoła Świętego Andrzeja, brata Świętego Piotra i protokletosa, [pl. pierwszego powołanego - przyp. KAI]niebiańskiego patrona i opiekuna Kościoła Konstantynopola i Patriarchatu Ekumenicznego.

Pozdrawiam również członków Świętego Synodu, duchowieństwo, mnichów i mniszki oraz wszystkich wiernych zgromadzonych w patriarchalnym kościele św. Jerzego z tej uroczystej okazji.

Dzisiejsze święto poprzedza upamiętnienie prawdziwie historycznego wydarzenia: spotkania papieża Pawła VI i Patriarchy Ekumenicznego Atenagorasa w Jerozolimie w styczniu 1964 roku. Spotkanie to było ważnym krokiem naprzód w przełamywaniu bariery nieporozumień, nieufności, a nawet wrogości, która istniała przez niemal tysiąclecie. Warto zauważyć, że dziś pamiętamy nie tyle słowa i wypowiedzi tych dwóch proroczych Pasterzy, ile przede wszystkim ich serdeczny uścisk. Rzeczywiście, to bardzo znaczące, że ta droga pojednania, coraz większej bliskości i pokonywania przeszkód wciąż utrudniających pełną widzialną komunię, rozpoczęła się od uścisku, gestu, który wymownie wyraża wzajemne uznanie kościelnego braterstwa.

Reklama

Przykład papieża Pawła VI i patriarchy Atenagorasa pokazuje nam, że wszystkie autentyczne drogi do przywrócenia pełnej komunii między uczniami Pana charakteryzują się osobistym kontaktem i wspólnie spędzonym czasem. Co więcej, poprzez przyjazny dialog, wspólną modlitwę i wspólne działania w służbie ludzkości, zwłaszcza dotkniętej ubóstwem, przemocą i wyzyskiem, członkowie różnych Kościołów coraz głębiej odkrywają wspólną ufność w miłującą opatrzność Boga Ojca, nadzieję na nadejście Królestwa zainaugurowanego przez Jezusa Chrystusa i wspólne pragnienie realizowania cnoty miłości inspirowanej przez Ducha Świętego.

Z Bożą pomocą mogliśmy kontynuować drogę wytyczoną przez naszych Czcigodnych Poprzedników, wielokrotnie ponawiając radość ze spotkania i wzajemnego uścisku. W tym kontekście ze szczególną radością wspominam nasze niedawne spotkanie w Rzymie i ponawiam moją wdzięczność za udział Waszej Świątobliwości w ekumenicznym czuwaniu modlitewnym, które odbyło się w przeddzień otwarcia XVI Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów, poświęconego tematowi: „Ku Kościołowi synodalnemu: komunia, uczestnictwo i misja”. Osobiste wsparcie Waszej Świątobliwości oraz wsparcie Patriarchatu Ekumenicznego, wyrażone również poprzez udział braterskiego delegata w pracach Zgromadzenia, są wielkim źródłem zachęty dla owocnej kontynuacji trwającego procesu synodalnego w Kościele katolickim.

W to święto apostoła Andrzeja módlmy się żarliwie do Boga, naszego miłosiernego Ojca, aby ustał zgiełk broni, który przynosi jedynie śmierć i zniszczenie, a przywódcy rządowi i religijni zawsze szukali drogi dialogu i pojednania. Niech święci Apostołowie Piotr i Andrzej wstawiają się za wszystkimi narodami i wyjednają im dary braterskiej komunii i pokoju.

Umiłowany bracie w Chrystusie, z radością ponawiając moje najgorętsze życzenia, wymieniam z tobą braterski uścisk pokoju w Chrystusie, Panu naszym.

W Rzymie, u świętego Jana na Lateranie, 30 listopada 2023 r.

FRANCISZEK

2023-11-30 13:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież w bazylice św. Pawła za Murami: Bez bycia miłosiernym nie można być księdzem

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Franciszek

Bycie miłosiernym to nie tylko jeden ze sposobów bycia, ale jedyny sposób bycia. Nie ma innej możliwości bycia księdzem - powiedział Franciszek 2 czerwca w rzymskiej bazylice św. Pawła za Murami. Było to jego trzecim rozważanie w czasie rekolekcji dla księży w ramach Jubileuszu Kapłanów w czasie Roku Świętego Miłosierdzia. Papież zachęcił swych słuchaczy, by w konfesjonale nie byli "ciekawi" i nie patrzyli na penitentów jak sędziowie-funkcjonariusze. Zaznaczył również, że ludzie wybaczają księżom wiele wad, z wyjątkiem przywiązania do pieniędzy.

W swoim trzecim rozważaniu, podobnie jak w dwóch poprzednich, uzupełnianym na żywo, licznymi dodatkami do przygotowanego wcześniej tekstu, Ojciec Święty zachęcił kapłanów, aby "oczami miłosierdzia" spojrzeli na "wszystkich ukrzyżowanych, aby w ten sposób poczuć silny zapach nędzy w szpitalach polowych, w pociągach i łodziach pełnych ludzi; ten zapach, którego nie pokrywa olej miłosierdzia, ale namaszczając nim sprawiamy, że budzi się nadzieja". Przypomniał, że Katechizmu Kościoła Katolickiego mówi sugestywnie, że „ci, których przygniata nędza, są przedmiotem szczególnej miłości ze strony Kościoła, który od początku swego istnienia, mimo grzechów wielu swoich członków, nie przestał pracować, by przynieść im ulgę, bronić ich i wyzwalać”.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego papież Leon XIV mieszka (jeszcze) w Rzymie

2025-05-14 15:24

[ TEMATY ]

Rzym

Włochy

mieszkanie

Państwo Watykańskie

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Od czasu wyboru na papieża 8 maja Leon XIV reprezentuje Stolicę Apostolską jako podmiot prawa międzynarodowego i jest głową Państwa Watykańskiego (Citta del Vaticano). Jednak w chwili obecnej jego rezydencja nadal znajduje się na terytorium Włoch, mieszka zatem w kraju sąsiedzkim. Granica między niewielkim Państwem Watykańskim a ówczesnym Królestwem Włoch jest wytyczona na mocy Traktatów Laterańskich z 1929 roku.

Wynika z tego, że budynek, wówczas nazywany „Sant'Uffizio”, w którym nadal mieści się Dykasteria Nauki Wiary, znajduje się na terytorium Włoch. Jednakże, podobnie jak wiele budynków w Rzymie należących do Stolicy Apostolskiej, również i ten uważany jest za „eksterytorialny”. Jego ochronę zapewnia jednak nie Gwardia Szwajcarska, lecz członkowie włoskich sił zbrojnych.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję