Rzadko się zdarza, by działalność znanego architekta była tak dokładnie „ukryta” w materiałach źródłowych, jak to przydarzyło się bohaterowi najnowszej książki znakomitego historyka sztuki prof. Mariusza Karpowicza - „Architekt królewski Isidoro Affaitati (1622-1684)”, Warszawa 2011.
Co więcej, większość jego dzieł wiązana była na ogół z innymi autorami lub wykonawcami (pamiętajmy, że w przypadku dzieł architektury w grę wchodzili różnego stopnia wykonawcy) i to oni z reguły odnotowywani byli w źródłach historycznych.
Odkrywczość w zakresie nowych materiałów źródłowych i genialna, poparta świetną wiedzą intuicja autora pozwoliły mu na odtworzenie obrazu polskiej twórczości architektonicznej z tak trudnego u nas okresu odbudowy po „potopie”. A w grę wchodziło tu odkrycie rzeczywistego autorstwa dzieł tak ważnych, jak warszawskie kościoły: Świętego Krzyża, Seminaryjny (pokarmelicki przy Krakowskim Przedmieściu), św. Anny, Kapucynów przy ul. Miodowej, Pokamedulski na Bielanach, kościół Cystersów w Koronowie, Kaplica Królewska w Gdańsku, Kaplica Wazów na Wawelu, Ołtarz Cudownego Obrazu na Jasnej Górze, fasada Karmelitanek we Lwowie, pałace Wilanowski i Kazimierzowski oraz wiele innych dzieł.
Omawiana książka jest dziełem ściśle naukowo-badawczym, ale dzięki przejrzystemu prezentowaniu wyników tych badań dostępna jest również dla nieprofesjonalnego miłośnika polskiej historii, tym bardziej że architekt ten był ważnym u nas projektantem fortyfikacji.
Pomnik św. Michała Archanioła, wzniesiony przez Stowarzyszenie Ośrodek Myśli Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Komańczy, powstał jako odpowiedź na działania grupy osób, która postawiła w Ustrzykach Dolnych figurę biesa - czyli pomnik diabła.
Podczas centralnej uroczystości odpustowej, w niedzielę, 6 lipca, bp. Stanisław Jamrozek odsłonił i poświęcił figurę św. Michała Archanioła, która stanęła przy kościele księży michalitów.
Ulicami Dublina przeszedł ogólnoiralndzki Marsz dla Życia. „Życie zwycięży”, „Przestańcie abortować naszą przyszłość” – to niektóre z haseł, które towarzyszyły temu wydarzeniu. Rzecznik Marszu zauważyła, że wbrew zapewnieniom władz, które przed 6 laty zalegalizowały zabijanie nienarodzonych, aborcje nie są czymś sporadycznym, ich liczba stale rośnie, a rząd nie robi niczego, by pomóc kobietom, które czują się zmuszone do usunięcia ciąży.
Sandra Parda przypomniała, że według oficjalnych danych w 2019 r., czyli pierwszym roku po legalizacji aborcji zabito w Irlandii 6666 nienarodzonych dzieci, a w roku ubiegłym już 10441. W lutym tego roku łączna liczba aborcji przekroczyła 50 tys. To ponad 100 szkół, tysiące klas, to część przyszłego wzrostu, rozwoju i innowacji Irlandii, która zakończyła się przed narodzinami – dodała rzecznik Marszu dla Życia.
W Wieży Trynitarskiej w Lublinie można zobaczyć piękne pejzaże i portrety, tworzące ogród malarstwa polskiego.
Dzieła prezentowane w Muzeum Archidiecezji Lubelskiej sowicie wynagradzają żmudną wspinaczkę po krętych schodach wieży. W „Sali Białej”, kameralnej przestrzeni wystaw czasowych, dumnie prezentuje się kilkadziesiąt obrazów ze zbiorów Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Są wśród nich dzieła z przełomu XIX i XX w. oraz 20-lecia międzywojennego, m.in. Jacka i Rafała Malczewskich, Józefa Chełmońskiego, Marcelego Harasimowicza, Włodzimierza Tetmajera i Leona Wyczółkowskiego. Obrazy są darem m.in. Olgi i Tadeusza Litawińskich, Stanisławy i Tadeusza Witkowskich oraz Alicji Zadziorko dla uniwersytetu. Za wybór dzieł i aranżację wystawy odpowiadają studenci II roku historii sztuki KUL wraz z kurator Anną Szlązak-Nowak. Wystawę malarstwa polskiego ubogaca przestrzeń poświęcona Karolowi Jaroszyńskiemu, jednemu z fundatorów-założycieli najstarszego uniwersytetu w Lublinie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.