Reklama

Zabytki lubelszczyzny

Zabytki szczęśliwie uratowane

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Świat wciąż pędzi do przodu, ku nowemu. Mamy komputery, internet, telefony komórkowe. W niebo strzelają coraz to nowocześniejsze wieże kościołów imponujące rozmachem i śmiałością pomysłów projektantów. Są jednak miejsca, gdzie czas się zatrzymał. I niczym będzie tu jeszcze jeden, może nie zawsze udany dzień. W ich pobliżu mijały dziesiątki lat, a nawet całe wieki. To zabytki naszej kultury, która wciąż jest mocno związana z wiarą. Dlatego wśród nich jest tyle obiektów sakralnych. I choć wiele jeszcze długo będzie służyć wiernym, to jednak wymagają naszej troski. Bo wokół zabytków czas najpierw się zatrzymuje, potem zaś zaczyna pracować na ich niekorzyść, powoli je niszcząc...
Że tak bywa można przekonać się wędrując po Południowym Roztoczu. W Nowym Bruśnie stara cerkiew wygląda, jakby przed chwilą odeszli od niej robotnicy. Wnętrze świątyni w Narolu jest dewastowane przez poszukiwaczy "skarbów". Spotkamy porośnięte lasami cmentarze z przepięknymi rzeźbami, na których remont nikt nie kwestuje przed telewizyjnymi kamerami...
Na szczęście o zabytki z "naszego tekstu" w porę zadbali konserwatorzy. Odzyskały swój dawny blask dzięki żmudnej pracy. Praca konserwatora, choć wymaga przysłowiowej benedyktyńskiej cierpliwości, może być jednak źródłem wielu emocji i wspaniałych przeżyć. Często podczas "rutynowych" prac dokonywane są znaczące odkrycia. Tak było z kryptami w archikatedrze lubelskiej. Niedawno zostały udostępnione zwiedzającym, którzy będą mogli odbyć fascynującą podróż w przeszłość i zobaczyć dawne szaty, pasy kontuszowe, nakrycia głowy. Wszystko również dzięki wysiłkom konserwatorów. Pod dawnym kolegium jezuickim w Krasnymstawie w ubiegłym roku odkryto nieznane piwnice i korytarze. Miesiąc temu turystom został udostępniony Plac Po Farze, z którym związana jest piękna lubelska legenda.
"Nie tak dawno przyjęliśmy obrazy olejne z kościoła w Czerniejowie, przedstawiające Czterech Ewangelistów. Pochodziły z przełomu XIX i XX w. Gdy przystąpiliśmy do konserwacji obrazu św. Jana okazało się, że pod nim jest starszy, zamalowany obraz z XVIII w., również przedstawiający tego Świętego. Podobnie jest z pozostałymi obrazami. Wykonał je nieznany malarz" - opowiada ks. Wojciech Szlachetka, dyrektor Archidiecezjalnego Muzeum Sztuki Religijnej.
"Największym przeżyciem była dla mnie konserwacja ołtarza i cudownej figury Matki Bożej Kębelskiej z sanktuarium w Wąwolnicy, a także ołtarzy i ambony z Matczyna, które uległ częściowemu spaleniu podczas pożaru kościoła" - dodaje.
Czasem bywają prawdziwe unikaty. Ostatnio do muzealnej pracowni konserwacji drewna i zabytkowych mebli trafił XVIII-wieczny, siedmiometrowy kredens z zakrystii kościoła Ojców Paulinów z Włodawy. Jest wykonany z różnych rodzajów drewna - śliwy, gruszy, dębu, jesionu. To największy taki obiekt w Polsce. Nawet na Jasnej Górze jest mniejszy. Konserwatorzy lubelskiego Muzeum Archidiecezjalnego pracują także daleko poza granicami archidiecezji. To oni przywrócili dawny blask m.in. ołtarzowi św. Antoniego w Ostrogu na Ukrainie i ambonie z kościoła św. Pawła w Sandomierzu.
Na czym polega konserwacja takich obiektów? To czyszczenie, dezynfekcja, dezynsekcja - czyli zniszczenie owadów żywiących się drewnem, uzupełnienie ewentualnych ubytków, przywrócenie pierwotnej kolorystyki, rekonstrukcja złoceń. W przypadku obrazów jest to np. podklejenie, zabezpieczenie, usunięcie przemalowań. Nie jestem fachowcem i mogłem coś pominąć...
Na liście Wydziału Kultury i Sztuki lubelskiego Urzędu Marszałkowskiego figuruje ponad 60 różnych obiektów z wystroju kościołów, na których konserwację przyznano w ubiegłym roku dotacje z budżetu województwa. Wydano na to 265 tys. zł. Do tego dochodzą prace w samych świątyniach.
Studiując tegoroczne Wiadomości Konserwatorskie, wydane przez Wojewódzki Oddział Służby Ochrony Zabytków, można natrafić na stwierdzenia, że "prace sfinansowano ze środków parafii". Tak jest m.in. w Kraczewicach. Konserwatorzy pracują nad remontem drewnianego kościoła pw. Najświętszego Serca Jezusa. Świątynia ma ciekawą historię. Jej budowę rozpoczęto w 1919 r. Konsekrowana została 15 sierpnia 1920 r., w dniu, w którym pod Warszawą ważyły się losy dopiero co odrodzonej Polski. W kościele wymieniono m.in. stolarkę okienną, drzwi, belki stropowe, zmieniono aranżację wnętrza w celu właściwej ekspozycji głównego ołtarza. Również on, tak jak i ołtarz boczny, był konserwowany. Proboszcz, ks. Marian Plichowiec nie otrzymał na to żadnej dotacji. Środki pochodzą z ofiar parafian.
To dzięki takim postawom wiele unikalnych zabytków nie poddaje się nieubłaganemu czasowi.

Niektóre z obiektów archidiecezji lubelskiej konserwowane w latach 2001-2002
Dawny kościół i klasztor Bernardynek w Lublinie, ul Królewska - remont elewacji
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu Lubelskim - zespół 4 obrazów przestawiających historię Drzewa Krzyża Świętego
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Siennicy Różanej - obraz św. Mikołaja w ołtarzu bocznym - II poł. XIX w.
Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Puławach - polichromia ścienna - I dekada XIX w.
Klasztor Ojców Karmelitów Bosych w Lublinie - ołtarz boczny z obrazem Matki Bożej Szkaplerznej - XVII i XVIII w.
Kościół św. Anny w Lubartowie - konserwacja i nowa dekoracja malarska
Kościół Przemienienia Pańskiego w Borowicy - obraz św. Mikołaja - XIX w.
Kościół pw. św Jana Chrzciciela w Chełmie - elewacja i dawna kostnica
Kościół pw. Rozesłania Apostołów w Chełmie - ołtarz główny - XVIII w.
Kościół św. Marii Magdaleny w Łęcznej - portal z portretem Jana III Sobieskiego i portal z portretem Seweryna Rzewuskiego - XVIII w.
Kościół św. Rocha w Czułczycach - ołtarz główny - XVIII w.
Kościół św. Franciszka Ksawerego w Krasnymstawie - ołtarz boczny św. Stanisława Kostki - XVIII w. i epitafium serca Eustachii z Potockich Krasińskiej 1764 r - oczyszczenie płyty marmurowej i obramień z blachy miedzianej pozłacanej
Kościół św. Stanisława w Gorzkowie - obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem - XVII i XVIII w.
Kościół Ojców Dominikanów w Lublinie - obraz Odwrót wojsk Chmielnickiego spod Lublina - pocz XVIII w.
Kościół w Żeszczynce - ołtarz główny - XVIII w.
Kościół św. Józefa w Markuszowie - obraz św. Antoniego XVIII w.
Kościół pw. Nepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Lublinie, ul Staszica - ołtarz główny
Kościół św. Pawła w Lublinie - ołtarz Matki Bożej Częstochowskiej w kaplicy bocznej - XVIII w.
Kościół Ducha Świętego w Kraśniku - ołtarz Matki Bożej - XVIII w.
Kościół św. Zofii w Tarnogórze - obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem - XVIII w.
Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy w Lublinie - obraz Ostatnia Wieczerza i Ukrzyżowanie
Cerkiew pw. Przemienienia Pańskiego w Lublinie - polichromia ścienna przęsła wschodniego - 1909 r.

Obiekty, których konserwację przeprowadziło Muzeum Archidiecezjalne w okresie 2001-2002
Archikatedra - 3 świeczniki do ołtarza Matki Bożej i 1 do paschału
Baranów - ołtarz główny z obrazami
Kościół powizytkowski - komplet ławek i stalle z kompletem obrazów
Czerniejów - krucyfiks i obraz św. Jana Ewangelisty
Chodel - obraz św. Piotra
Dorohucza - ołtarz główny
Kraczewice - ołtarz główny, ołtarz posoborowy z ambonką i sedilia
Lipsko nad Wisłą - obraz ołtarzowy Matki Bożej.
Matczyn - ambona
Opole Lubelskie - segment ławek
Rzeczyca Księża - ołtarz boczny
Świerszczów - obraz ołtarzowy Matki Bożej
Tarnogóra - 3 obrazy i krucyfiks
Włodawa - Kredens z zakrystii kościoła Ojców Paulinów
Ostrówek - obraz Matki Bożej z ramą
Kijany - obraz Matki Bożej z ramą
Kijany - obraz św. Kazimierza
Kraczewice - obraz św. Wojciecha
Bychawka - ołtarz boczny Matki Bożej Szkaplerznej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Śmierć nie kończy wszystkiego

2025-04-30 11:52

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii J 16,20-23a

Czytania liturgiczne na 30 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura nie chce ścigać aborcyjnej „przychodni” w Warszawie

2025-05-30 13:34

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Prokuratura Rejonowa Warszawa - Śródmieście odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie działalności aborcyjnej „przychodni” Abotak.

Zawiadomienie w tej sprawie złożył Instytut Ordo Iuris wskazując na możliwość popełnienia przestępstw wykonywania aborcji z naruszeniem przepisów ustawy oraz wprowadzania do obrotu „produktu leczniczego” (tabletek wczesnoporonnych) bez zezwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję