„Gdy głęboka cisza zaległa wszystko, a noc dosięgła połowy swego biegu, wszechmocne Słowo Twoje, Panie, przyszło z królewskiego tronu…” (Ant. do Magnificat, 26 grudnia)
W tę świętą noc wypełniła się pradawna obietnica. Czas adwentowego oczekiwania dobiegł końca i Dziewica wydała na świat Mesjasza. Nastał dzień świąteczny i radosny, przepełniony wdzięcznością za dar Boga, który stał się człowiekiem. Jezus rodzi się dla ludzkości poszukującej wolności i pokoju. Rodzi się dla każdego człowieka udręczonego mocą grzechu, aby dać nadzieję i zbawienie. Przedwieczne Słowo przyjęło śmiertelne ciało i weszło w przestrzeń naszego czasu. Narodził się Emmanuel – Bóg z nami. Gdy pytano pierwszych chrześcijan, co przyniósł Pan, przychodząc na świat, odpowiadali: „Przynosząc samego siebie, przyniósł wszelką nowość” (św. Ireneusz). Rozpoczęła się nowa era w dziejach świata, a i czas zaczyna być liczony już nie od założenia Rzymu, ale od narodzin Chrystusa. Oto Emmanuel przychodzi, aby napełnić ziemię łaską przeobrażenia stworzenia. Boże Narodzenie mocą swej światłości niesie światu nadzieję i radość. Światło to rodzi się w betlejemskiej grocie, gdzie pasterze znaleźli „Maryję, Józefa oraz leżące w żłobie Niemowlę” (Łk 2, 16). Małe i słabe Dzieciątko przynosi światu radykalną nowość, która zmieniła bieg historii.
Wraz z narodzinami Jezusa stajemy przed obliczem poruszającej tajemnicy, która dana jest nam pod rozwagę i kontemplację w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Bóg staje się jednym z nas. To przesłanie daje nam pewność, że wobec zła tego świata, wobec którego czujemy się słabi i ubodzy, Bóg dokonuje cudów właśnie w słabości i Jego łaska – poprzez ukazanie Swego Syna jest naszą siłą, albowiem „ukazała się łaska Boża, która niesie zbawienie wszystkim ludziom …” (Tt 2, 11). W tym cytacie Kościół pragnie przekazać światu istotę Bożego Narodzenia. Wcześniej Bóg przemawiał do ludzi na różne sposoby, przyjmując ludzką postać odsłonił siebie, wychodząc z niedostępnego światła, w którym przebywa. Nie jest już jakąś ideą, czymś, czego trzeba domyślać się w oparciu o przekaz słowny, ale okazana została nam „dobroć i miłość Boga do ludzi…” (Tt 3, 4). Boże Narodzenie to epifania, objawienie się Boga i Jego wielkiego światła w dziecku, które narodziło się w Betlejem w stajence, a nie w królewskich komnatach. To pozwala na nowo odkryć człowieczeństwo Jezusa i poznać głębię miłości i dobroci Boga do ludzi. Bóg stał się ubogi, a w ubóstwie pasterskiego żłobu Syn Boży stał się zależny od miłości ludzi. We współczesnym świecie, gdy Boże Narodzenie stało się świętem sklepów, ich iluminacje przesłoniły pokorę Boga, wzywającą nas do pokory i prostoty, do odkrywania prawdziwej radości i prawdziwego światła. Bowiem tylko spotkanie z pokorą Boga rodzi radość, a Jego dobro tworzy prawdziwe święto. Betlejem w języku hebrajskim znaczy „dom chleba”. Tam właśnie przyszedł na świat Mesjasz, który powie o sobie „Ja jestem chlebem życia” (J 6, 35). W Betlejem narodził się Ten, który w znaku łamania chleba pozostawił pamiątkę swej Paschy (śmierci i zmartwychwstania). „Christus natus est nobis. Venite, adoremus!” – Chrystus się nam narodził, pójdźmy z pokłonem. Narodzony w tej świętej Nocy Boski Odkupiciel dla nas, wędrowców na drogach czasu, stał się pokarmem życia wiecznego. „Cała ludzkość, która przechodzi tyle prób i boryka się z trudnościami, potrzebuje Ciebie. Zostań z nami, Chlebie żywy, któryś zstąpił z nieba dla naszego zbawienia. Zostań z nami na zawsze” (JP II 25.12.2004, pasterka).
Czas przeżywania świąt Bożego Narodzenia to także okazja do weryfikacji naszego „oświeconego” rozumu, porzucenia fałszywych pewności czy też intelektualnej pychy, która nie pozwala dostrzec bliskości Boga. Wejście na drogę duchowej prostoty uczynią nasze serca zdolnymi widzenia Boga. Przeżywanie Świętej Nocy w prostocie, porzucenie tego, co materialne i wymierne, pozwoli nam odkryć promień dobroci Boga, który wraz z narodzinami Swego Syna ofiarował się światu. Bowiem tylko w Nim nasze życie może być spełnione i zarazem otwarte na przyszłość w niezłomnej nadziei życia wiecznego.
W uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, 3 maja, choć wskazany jest udział we Mszy św., nie jest obowiązkowy, gdyż nie jest to tzw. święto nakazane.
Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
Niektórzy polscy biskupi udzielili na terenie podległych im diecezji dyspensy od wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych w piątek 2 maja. Zdecydował tak m.in. Prymas Polski, kard. Kazimierz Nycz czy metropolici częstochowski i gdański uwzględniając racje duszpasterskie. Żołnierzom, funkcjonariuszom i pracownikom służb mundurowych dyspensy udzielił biskup polowy.
Prymas Polski abp Józef Kowalczyk udzielił wiernym archidiecezji gnieźnieńskiej oraz osobom przebywającym na jej terenie dyspensy od zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątek, dnia 2 maja br.
Podobnie uczynił metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, który „mając na względzie, że piątek 2 maja przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, co – jak stwierdził - sprzyja organizowaniu w tym czasie rodzinnych i towarzyskich spotkań oraz radosnemu przeżywaniu tych dni, po rozważeniu słusznych racji duszpasterskich, udzielił zgodnie z kan. 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego, wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji warszawskiej, dyspensy od zachowania nakazanej w piątek wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych”. Osoby korzystające z dyspensy zobowiązał do modlitwy w intencjach Ojca Świętego.
Racjami duszpasterskimi kierował się również metropolita częstochowski abp Wacław Depo, który udzielił dyspensy „wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji częstochowskiej” w piątek 2 maja. Zobowiązał te osoby do modlitwy w intencjach Ojca Świętego, jałmużny lub uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia.
„Biorąc pod uwagę typowo wypoczynkowy i turystyczny charakter drugiego dnia miesiąca maja (długi weekend), udzielam wszystkim wiernym na terenie archidiecezji gdańskiej dyspensy od obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w specjalnym dekrecie również metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź.
Dyspensy udzielił również administrator diecezji siedleckiej bp Piotr Sawczuk, który uwzględnił fakt, że „piątek 2 maja br. przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, kiedy to w sposób szczególny dziękujemy Bogu za dar wolnej Ojczyzny, co sprzyja organizowaniu spotkań patriotycznych, rodzinnych i towarzyskich”
Potrawy mięsne można będzie spożywać też na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, gdzie dyspensy udzielił bp Roman Pindel.
Ponadto z dyspensy od pokutnego charakteru piątku 2 maja będą mogli skorzystać wierni ordynariatu polowego. „Święto Flagi Narodowej obchodzone w naszej Ojczyźnie w dniu 2 maja, w przeddzień uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, przeżywane jest w sposób uroczysty, szczególnie w Wojsku Polskim.
W związku z tym, że w bieżącym roku dzień ten przypada w piątek, zgodnie z kanonem 87 Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz art. II § 1 Konstytucji Apostolskiej Spirituali Militum Curae, niniejszym udzielam dyspensy wszystkim wiernym Ordynariatu Polowego od przestrzegania pokutnego charakteru tego dnia, zwalniając z obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w wydanym dziś dekrecie bp Józef Guzdek.
W Kościele katolickim w Polsce, wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów należy zachowywać we wszystkie piątki w roku
Dyspensa jest zawsze jednorazowym zwolnieniem z przestrzegania konkretnego przykazania kościelnego, natomiast od przykazań Bożych nikt nie może dyspensować. Dyspensa może być udzielona tylko w pewnych okolicznościach i dla konkretnej osoby lub konkretnej grupy osób. Najczęściej dotyczy ona zwolnienia z obowiązku powstrzymania się od spożywania potraw mięsnych i od zabawy w piątki. Biskup udziela też różnego rodzaju dyspens związanych z zawieraniem małżeństw.
W większości wypadków biskupi udzielili swoim diecezjanom dyspens na podstawie kanonu 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK), który głosi: „Biskup diecezjalny może dyspensować wiernych - ilekroć uzna to za pożyteczne dla ich duchowego dobra - od ustaw dyscyplinarnych, tak powszechnych, jak i partykularnych, wydanych przez najwyższą władzę kościelną dla jego terytorium lub dla jego podwładnych, jednak nie od ustaw procesowych lub karnych ani od których dyspensa jest specjalnie zarezerwowana Stolicy Apostolskiej lub innej władzy”.
Peregrynacja kopii Cudownego Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej po archidiecezji częstochowskiej, 9 kwietnia 2024 r.
2 maja na Jasnej Górze odbędą się uroczystości dziękczynne za drugi etap peregrynacji Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej po polskich diecezjach. Rozpoczną się one o godz. 17:00 nieszporami maryjnymi w Archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie, po których nastąpi procesja z Obrazem Nawiedzenia na Jasną Górę. Mszy św. o godz. 19:00 na jasnogórskim Szczycie będzie przewodniczył abp Antonio Guido Filipazzi, Nuncjusz Apostolski w Polsce. Wraz z nim modlić się będą abp. Tadeusz Wojda, przewodniczący KEP i abp. Wacław Depo, metropolita częstochowski. Po Mszy św. odbędzie się koncert oratoryjny „Równoj ku Górze”, a uroczystość zakończy Apel Jasnogórski.
Na uroczystości dziękczynne kończące czas nawiedzenia Maryi w znaku Jasnogórskiego Obrazu w archidiecezji częstochowskiej i 40-tu lat w polskich diecezjach zapraszają: abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, przewodniczący Komisji Maryjnej Konferencji Episkopatu Polski i paulini.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.