Tam wciąż jest Polska i polskość. Mimo upływających lat byli mieszkańcy Stanisławowa, Lwowa, Baranowicz i innych kresowych środowisk wciąż manifestują swoje przywiązanie do tych niezwykłych miejsc. W Galerii „Świat Kresów” przy ul. Opolskiej 2 w Jarosławiu można obejrzeć wystawę „Zaginiony świat – życie dawnych i współczesnych mieszkańców Kresów”.
Wystawa współfinansowana jest ze środków budżetowych województwa podkarpackiego w ramach projektu „Świat Kresów w obiektywie dawnych i współczesnych fotografów. Galeria Fotografii Kresowej”.
Zgromadzone na wystawie fotografie pochodzą z rodzinnych albumów kresowian oraz z prywatnych archiwów członków JTF „Atest 2000”. Obrazy sprzed bardzo wielu lat i te współczesne. Ludzie, uroczystości, zdarzenia i zabytki. Klimaty dawne i współczesne. To wszystko współtworzy sentymentalne wspomnienia i doświadczenia.
Galeria „Świat Kresów” to nowa, kameralna sala ekspozycyjna w Jarosławiu. Pomysł jej uruchomienia jest dziełem jarosławskiego Oddziału Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich.
Do 5 grudnia b. r. , melomanów odwiedzających częstochowską Filharmonię, witać będzie symfonia barw zawarta w pięknie wyczarowanym pędzlem artysty. Wszystko za sprawą eksponowanej tam, noszącej tytuł „Moja natura”, wystawy obrazów częstochowskiej artystki, Gabrieli Polaczek. Na ścianach foyer przyciągają wzrok pełne słonecznych barw krajobrazy, mieniące się kolorami tęczy polskie kwiaty, soczysta zieleń leśnych ścieżek, tajemnicze zaułki, złote barwy jesieni i urokliwe zimowe pejzaże. Wspaniała kolorystyka, gra świateł, doskonałe uwypuklenie detali, zadziwiają, uspakajają, zmuszają do refleksji nad pięknem dzieł Stwórcy.
„Ecce Homo”. To nie jest zwykły obraz, bo też nie malował go zwykły artysta. Medytacja nad „Ecce Homo” nie jest przeżyciem przede wszystkim estetycznym, jakie nam zwykle towarzyszy, kiedy spotykamy się ze sztuką. Ten obraz nie został namalowany po to, żeby cieszyć oczy. Można powiedzieć nawet mocniej – nie został namalowany po to, żeby zdobić kościół.
Kiedy Brat Albert podarował go arcybiskupowi Szeptyckiemu, do Lwowa, arcybiskup nie umieścił go w kaplicy, ale dał do muzeum archidiecezjalnego; a najpierw trzymał u siebie w mieszkaniu. To nie jest obraz, który był namalowany do świątyni. Już samo pytanie, po co – na jaki użytek został on namalowany, jest pytaniem jakoś niewłaściwym.
Kościołowi katolickiemu w Polsce przybędzie w tym roku 206 nowych księży, z czego 139 diecezjalnych a 67 zakonnych. To łącznie o 29 kapłanów mniej niż w ubiegłym roku. Wzrastać zaczyna liczba diecezji, w których nie pojawi się żaden nowy kapłan.
KAI zebrała informacje o święceniach z różnych źródeł kościelnych: kurii diecezjalnych, rektoratów i od rektorów seminariów duchownych oraz na stronach poszczególnych diecezji, a także z danych Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce (KWPZM).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.