Reklama

Wiara

Dziedzictwo pierwszego grzechu

Skłonność do złego ludzie dziedziczą od samego początku, choć nie w taki sposób, jak dziedziczy się spadek czy wady genetyczne.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Opowiadanie o grzechu pierwszych ludzi należy do najpopularniejszych w Biblii i zarazem do najmniej rozumianych. Większość czytelników zatrzymuje się na poziomie sensu dosłownego, mając przed oczami obrazek z rajskim drzewem, wężem, owocem i parą nagich ludzi. Nie dostrzega sensu symbolicznego i religijnego.

Na dodatek, gdy mowa o grzechu, wielu niezupełnie rozumie to słowo. Myśli o grzeszkach, o naruszeniu przepisów albo o szóstym przykazaniu. Tymczasem grzech to zło popełnione świadomie i dobrowolnie, wbrew Bożemu prawu, które znamy z przykazań i dzięki sumieniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Istota głównego grzechu

Grzech pierwszych ludzi został nazwany w rozdziale 3. Księgi Rodzaju „zerwaniem owocu z drzewa poznania dobra i zła”. Co to oznacza?

Zerwanie owocu oznacza przywłaszczenie go sobie. Nie podano, jaki to był owoc, chociaż powszechnie mówi się o jabłku. Skąd się to wzięło? Starożytny tłumacz, który przekładał Biblię z języka hebrajskiego na łacinę, użył słowa malum, które może oznaczać jabłko, ale które oznacza też zło! Chciał więc podkreślić przenośny sens zerwania owocu, które okazuje się symbolem grzechu.

W innych językach takiego podwójnego znaczenia nie ma, przez co tajemnicze rajskie drzewo poznania stało się w popularnym odbiorze jabłonką, a ciężki grzech i deprawacja ludzi – zerwaniem jabłuszka.

Reklama

Bóg zabronił człowiekowi zrywać owoce z drzewa poznania dobra i zła w raju i je jeść. Nie miałoby to zbytnio sensu, gdyby chodziło o zwykłe drzewo. Wtedy zerwanie owocu byłoby nieposłuszeństwem w drobnej sprawie, dziecinnym zachowaniem. Nie wystarczyłoby do zerwania z Bogiem, wygnania z raju i utraty trwałego życia. Wprawdzie grzech pierwszych ludzi był m.in. nieposłuszeństwem, ale przecież nie tylko nim.

Kluczem do znaczenia tej historii jest nazwa drzewa: „drzewo poznania dobra i zła” albo, jak dawniej mówiono, „drzewo wiadomości dobrego i złego”. Dlaczego drzewo? Słowo to ma podobne przenośne znaczenie jak dziś „zasada, podstawa”. Większy problem jest z „poznaniem”. Nam się to kojarzy z uzyskaniem wiedzy jako zbioru wiadomości. Tymczasem odpowiedni termin hebrajski: jada oznacza poznanie doświadczalne oraz podporządkowanie sobie przedmiotu poznania, dominację, jak w zwrocie „opanować wiedzę”.

Pierwsi ludzie dopuścili się więc samowoli moralnej. Nie wiemy, jaki przybrało to kształt zewnętrzny. Ważna była zmiana postawy. Zamiast polegać na Bogu – jako na źródle i mierze dobra – ludzie postanowili sami stanowić o dobru i złu, czyli o całym świecie zasad i wartości. Chcieli nad nim zapanować. Zwrot „dobro i zło” może tu oznaczać „wszystko”, cały świat moralny. Ludzie chcieli mieć Boską władzę – nic dziwnego, że Bóg ich przed tym ostrzegał.

Grzech pierworodny

Reklama

Taka natura grzechu pierwszych ludzi oświetla jego związek z naszą skłonnością do zła i grzechu, z którą przychodzimy na świat. Tę skłonność w chrześcijaństwie nazywa się grzechem pierworodnym, choć mało kto ten termin rozumie. W ankietach ludzie pytają: „czy wierzysz w grzech pierworodny?” – i wynika z nich, że tylko kilkanaście albo kilka procent odpowiada „tak”. Powinno się najpierw zapytać, czy ankietowani w ogóle wiedzą, co to jest.

Na czym zatem ta powszechna skłonność do złego polega? Właśnie na moralnej samowoli. Nie tylko filozofowie i twórcy przepisów prawnych, lecz także wszyscy ludzie próbują ustalić, co jest – dla nich i ich zdaniem – dobre lub złe. Można to częściowo przezwyciężyć, słuchając tego, co Bóg ogłosił ludziom, albo przynajmniej respektując zasady moralne przyjęte w społecznościach ludzkich (nie zabijać, nie kraść, nie zdradzać w małżeństwie itd.). Jednakże zło i grzech trwają w ludziach i czasami przybierają potworne rozmiary. Przez wiarę, chrzest i sakramenty odwracamy się od nich, a Bóg nam przebacza, jednak złe skłonności nadal nam zagrażają.

Tę skłonność do złego ludzie dziedziczą od samego początku, ale nie w taki sposób, jak dziedziczy się spadek czy wady genetyczne. Polega to raczej na wspólnocie z pierwszymi ludźmi i na przejęciu ich postawy. Grzech pierwszych ludzi okazuje się grzechem całej ludzkości i konkretyzuje się w każdym z nas jako grzech pierworodny. Pierwsi ludzie, Adam i Ewa, symbolicznie reprezentują wszystkich.

Źródła zła

Dlaczego ludzie zgrzeszyli i grzeszą nadal? Obrazowe opowiadanie biblijne wskazuje na dwie praprzyczyny zła. Źródło zewnętrzne, czyli szatana, oraz źródło wewnętrzne, czyli nadużycie wolności.

Reklama

Biblijne wzmianki o szatanie, czyli diable, są dość liczne (oba te słowa oznaczają to samo, wroga i oskarżyciela – jedno po hebrajsku, a drugie po grecku). Wynika z nich, że szatan to przede wszystkim wróg człowieka. Był aniołem z otoczenia Boga, ale odwrócił się od Niego i ludzi. Kusi nas, skłania do złego, by dowieść naszej słabości i oskarżyć nas przed Bogiem. Ludzie zaś mu ulegają, przez co stają się współwinni zła w świecie.

W Księdze Rodzaju szatan występuje pod postacią węża. Taki obraz nie został wybrany przypadkowo. Z jednej strony węże to gady odrażające i niebezpieczne. Z drugiej – wąż bywał na starożytnym Bliskim Wschodzie symbolem mądrości. Szatan to istota mądrzejsza i sprytniejsza niż ludzie, ale dogłębnie zła.

Szatan namówił więc ludzi do złego. Wmówił im, że Bóg ogranicza ich możliwości i władzę, zastrzegając sobie prawo do decydowania o dobru i złu. To prawo wynika, oczywiście, z samej natury Boga, która określa dobro, gdyż Bóg jest nim samym i jego wzorem. Z kolei zło jest tym, co Bożemu dobru przeczy i co je pomniejsza. Ludzie nie mogą być zatem miarą dobra i zła.

Za namową szatana postanowili jednak, że sami spróbują. Dlaczego Bóg do tego dopuścił? Ponieważ zostawił nam wolność. Bez niej nie bylibyśmy ludźmi, lecz automatami. Żeby wybrać dobro i kochać, trzeba być najpierw wolnym.

Skutki grzechu

Dalszy ciąg opowiadania mówi pośrednio lub wprost o następstwach grzechu. Najpierw Adam kryje się przed Bogiem, bo dostrzegł, że jest nagi, to znaczy skompromitowany i zdemaskowany. Potem, zamiast przyznać się do winy, zrzuca ją na Ewę, i to z pretensją do Boga, że postawił obok niego tę kobietę. Ta z kolei wskazuje na winę węża.

Gdy Bóg ogłasza wyrok, zaczyna od węża zdegradowanego do czołgania się w prochu i skazanego na przegraną w walce z potomstwem kobiety. Ludzie natomiast, żyjąc na ziemi bez Boga i jego prawa, wystawią się na trudy. Kobieta będzie rodziła w bólach i będzie zależała od mężczyzny, tzn. ich więź straci pierwotną harmonię (w chrześcijaństwie sakrament małżeństwa służy naprawieniu tego zła). Z kolei mężczyzna będzie pracował w pocie czoła – czego w raju nie było – żeby wydrzeć z ziemi pokarm.

Najważniejszą karą za grzech jest bowiem usunięcie z ogrodu rajskiego, a tym samym utrata dostępu do drzewa życia, czyli śmiertelność. Ludzie, nie chcąc czerpać z Boga prawdy i dobra, nie mogą tym samym czerpać z Niego życia. Kara logicznie wynika z przewinienia. Człowiek, będąc prochem, czyli istotą materialną, znalazł się z dala od Boga, dlatego musi umrzeć. Jego ciało rozkłada się z powrotem na materialne cząstki. Dusza powróci do Boga, żeby w czasie ostatecznym odzyskać ciało.

2023-07-11 14:12

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Synod: grzechy ekologiczne powodują spustoszenie

Piąty dzień prac Synodu Biskupów dla Amazonii to spotkania w grupach językowych. Trwa konfrontacja na temat kwestii i propozycji, które zostały przedstawione w auli synodalnej. Wnioski z dyskusji zostaną przedstawione w przyszłym tygodniu.

Grzechy ekologiczne są czymś nowym nawet dla Kościoła, ale w końcu musimy je zacząć wyznawać i zdać sobie sprawę ze spustoszenia, jakie powodują. Na spotkaniu prezentującym w watykańskim Biurze Prasowym obrady synodalne mówił o tym arcybiskup Palmas w Brazylii. Zauważył, że sytuacja ekologiczna na całym świecie jest dramatyczna i nie można tego banalizować.
CZYTAJ DALEJ

Julia Osęka, delegatka z USA na Synod o synodalności: Leon XIV przedstawił się jak brat

2025-05-09 16:24

[ TEMATY ]

rozmowa

Synod o Synodalności

Papież Leon XIV

PAP/ANDREA SOLERO

Leon XIV nawet w papieskich szatach przedstawił się nam jako brat, jako pielgrzym, jako ten, który szuka Chrystusa - mówi w rozmowie z KAI Julia Osęka, studentka fizyki i teologii na Uniwersytecie św. Józefa w Filadelfii, która była najmłodszą uczestniczką Synodu o synodalności jako delegatka Ameryki Północnej. Opowiada o swoich spotkaniach z nowym papieżem, jego stylu pracy i nadziejach związanych z początkiem pontyfikatu.

Dawid Gospodarek (KAI): Kiedy po raz pierwszy usłyszałaś o kard. Robercie Prevoście? Julia Osęka: Jesienią 2023 roku, kiedy to rywalizujący z moim uniwersytetem Villanova University opublikował post o nominacji kardynalskiej ich absolwenta — biskupa Roberta Prevosta. Szybkie wyszukiwanie w Google pocieszyło mnie informacją, że młody Robert nie grał w koszykówkę przeciwko moim Saint Joe’s Hawks, ale za to studiował matematykę — swój człowiek. Data konsystorza została wyznaczona na 30 września — tylko dzień przed rozpoczęciem pierwszej sesji Synodu o synodalności, w której brałam udział jako delegatka z Ameryki Północnej. Kilka dni później, stojąc w kolejce do kontroli bezpieczeństwa na lotnisku w Filadelfii, zamieniłam kilka zdań ze znajomymi augustianami, którzy wybierali się do Rzymu tym samym lotem co ja, żeby świętować razem z ich współbratem. Wspominali go ciepło, jako dobrego współbrata, administratora, misjonarza i generała ich zakonu. Pomyślałam wtedy, że dobrze mieć w naszym Kościele kardynałów, którzy mają nie tylko doktoraty i tytuły, ale też dobrych kumpli z Filadelfii - to dobrze świadczy o człowieku. Na konsystorz ostatecznie nie poszłam, wybrałam warsztaty z grupą z Taizé w ramach spotkania młodych przed modlitwą ekumeniczną, która odbyła się wieczorem 30 września 2023, otwierając tym samym zgromadzenie generalne Synodu o synodalności. Teraz myślę, że gdyby papież Leon mógł wybrać, to pewnie też poszedłby z nami na te warsztaty.
CZYTAJ DALEJ

Maryi Jasnogórskiej polecamy Ojca Świętego Leona XIV

Ojca Świętego Leona XIV wstawiennictwu i opiece Najświętszej Maryi Panny polecają na Jasnej Górze paulini oraz pielgrzymi. Za nowym papieżem modlą się o jedność i pokój w ludzkich sercach i w świecie. W pielgrzymce przybyli przedstawiciele Straży Granicznej z biskupem Polowym Wojska Polskiego Wiesławem Lechowiczem.

Radość z wyboru nowego papieża wyraził rzecznik Jasnej Góry o. Michał Bortnik. – Ta radość potęguje jeszcze bardziej naszą radość wielkanocną. Dzień po zmartwychwstaniu Chrystusa odchodzi papież Franciszek, przychodzi nowy papież, Leon XIV z Chrystusowym pozdrowieniem pokoju, z tymi pierwszymi słowami zmartwychwstałego Chrystusa skierowanymi do apostołów. Nowy papież mówi nam, by ten pokój nieść światu, by budować mosty, być ludźmi dialogu, nie zapominać o tych najbardziej potrzebujących – powiedział o. Bortnik. Paulin zauważył też, że w tych pierwszych słowach Leon XIV połączył nauczanie trzech ostatnich papieży: Franciszka, który zwracał uwagę na peryferia Kościoła, i dwóch wielkich chrystocentrycznych teologów św. Jana Pawła II i Benedykta XVI, którzy uczyli patrzenia na Chrystusa w drugim człowieku. – Kolejny papież, powiedzielibyśmy, kontynuator przede wszystkim nauczania Chrystusowego. On będzie nam Chrystusa głosił, będzie Go wskazywał – mówił rzecznik Jasnej Góry i podkreślił, że jest to wielka misja jednoczenia się w Kościele Chrystusowym, bo „jeżeli jesteś chrześcijaninem, to należysz do Kościoła, bo Kościół to również ty”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję