Reklama

Ludzie z kolorowych plakatów

Już niewiele czasu pozostało do wyborów parlamentarnych i prezydenckich. Megaplakaty, słupy ogłoszeniowe, parkany, a nawet drzewa w naszych miastach i wioskach pełne są kolorowych zdjęć pretendentów do Sejmu i Senatu RP oraz na urząd prezydenta, a hasła wyborcze zapewniają, że ich jedynym pragnieniem jest służba obywatelom. Nie brakuje też plakatów z patetycznymi programami poszczególnych partii, pełnymi troski o każdą grupę społeczną, szczególnie o tych, od których można otrzymać najwięcej głosów ze względu na ich liczebność oraz dramatyczną sytuację bytową, a więc emerytów i rencistów, bezrobotnych, rolników i młodzieży. Wyborca ma więc z kogo i z czego wybierać.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tymczasem wyborcy z rezerwą podchodzą zarówno do kandydatów, jak i programów poszczególnych partii, ponieważ ich nadzieje już kilkakrotnie zostały zawiedzione. Głosowali na postsolidarnościową prawicę, do władzy doszli skorumpowani liberałowie, którzy wysprzedali majątek narodowy, a pracownicy znaleźli się na przysłowiowym bruku. W następnych wyborach głosowali więc na postkomunistyczną lewicę, której przewodził obecny prezydent, do poprzednich nieszczęść doszły gigantyczne afery. Zarówno przy rządach tzw. prawicy, jak i lewicy wzbogaciły się jednostki związane z obozem władzy, natomiast brakuje pieniędzy na szkoły, szpitale, a jak się szacuje, ponad milion dzieci polskich jest niedożywionych, co wcale nie wzrusza ludzi władzy. Oni mają swoją wizję życia społecznego, często zaprogramowaną z zewnątrz kraju, żeby nie powiedzieć, że realizują wizję interesów własnych. Nie bez winy są również partie chłopskie, które dały przyzwolenie na nędzę pracowników pegeerów oraz degradację polskiego rolnictwa realizowaną przez wyżej wymienionych, „twórczo” ich uzupełniając, chociażby w negocjacjach z Brukselą, w wyniku czego, wbrew uprzednim zapewnieniom, wieś nie opływa w miód i mleko.
W obliczu takiej sytuacji wielu ludzi, w tym szczególnie prostolinijnych katolików, jest zniechęconych „zabawą” w demokrację i nie chce korzystać z jej dobrodziejstw, zapowiadając absencję przy urnach wyborczych. I trudno się im dziwić. Paradoks jednak tkwi w tym, że w ustroju demokratycznym, niezależnie od jego jakości, zmian można dokonać tylko i wyłącznie poprzez wybory. Kościół w licznych dokumentach, zarówno soborowych, jak i papieskich, zachęca katolików świeckich do czynnego włączania się w życie społeczno-polityczne. Sobór Watykański II stwierdza: „Odstępują od prawdy ci, którzy wiedząc, że nie mamy tu trwałego państwa, lecz że poszukujemy przyszłego, mniemają, iż mogą wobec tego zaniedbywać swoje obowiązki ziemskie, nie bacząc na to, że na mocy samej wiary bardziej są zobowiązani wypełniać je według powołania, jakie każdemu jest dane. (...) Chrześcijanin zaniedbujący swoje obowiązki doczesne zaniedbuje swoje obowiązki wobec bliźniego, co więcej, wobec samego Boga i naraża na niebezpieczeństwo swoje zbawienie wieczne” (Konstytucja duszpasterska o Kościele, 43), a w kontekście wyborów wręcz nakazuje: „Niech wszyscy obywatele pamiętają o swoim prawie i obowiązku brania udziału w wolnych wyborach na pożytek dobra wspólnego” (tamże, 75). Podobne zalecenia znajdują się w Katechizmie Kościoła Katolickiego (zob. 898-900; 2239). Rezygnacja więc z prawa wyborczego jest poważnym wykroczeniem moralnym wynikającym z czwartego przykazania Bożego.
Zachodzi również pytanie: na jakie programy i osoby katolik powinien głosować? Wmawia się nam, że jest to sprawa obojętna z punktu widzenia moralnego, stąd katolicy głosują na różnych kandydatów, kierując się nieraz zupełnie irracjonalnymi kryteriami, typu uroda kandydata (najczęściej sztuczna) czy udział w jakimś programie rozrywkowym, nie bacząc na program partii, którą reprezentuje, także w stosunku do wiary, ludzi wierzących oraz katolickich zasad moralnych. Poprzez nasz głos wrzucony do urny dajemy przyzwolenie danemu kandydatowi do reprezentowania nas w strukturach politycznych. Jeśli polityk przez nas wybrany jest za zabójstwem dzieci nienarodzonych, eutanazją, popiera ustawy godzące w godność i świętość życia rodzinnego (np. poprzez legalizację związków homoseksualnych), to bierzemy odpowiedzialność za jego działalność. Nie możemy później umywać rąk jak ewangeliczny Piłat i twierdzić: „nie jestem winien”.
Wspominamy tragiczny wrzesień 1939 r. Jak doszło do tragedii II wojny światowej? Stało się to za sprawą Adolfa Hitlera i enigmatycznych nazistów. Nawiasem mówiąc, mianem nazistów lub faszystów określa się nieraz złośliwie w Polsce środowiska prawicowe, a nawet katolickie! Tymczasem byli to tak bliscy lewicy socjaliści. W 1920 r. na bazie mało znanej partii Narodowej Niemieckiej Partii Robotniczej powstała Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotnicza (NSDAP), na czele której stanął Adolf Hitler (1889-1945) i 5 marca 1933 r. wygrała demokratyczne wybory. Wcześniej, bo 30 stycznia 1933 r., nie ukrywający swoich zbrodniczych planów jej lider został legalnie mianowany przez prezydenta Paula von Beneckendorffa und von Hindenburga (1847-1934) kanclerzem III Rzeszy, a po jego śmierci w sierpniu 1934 r. przejął także funkcję prezydenta. Naziści doszli do władzy w sposób legalny i za ich zbrodnie odpowiadają ci Niemcy, którzy w większości na nich glosowali. Trzeba też jasno powiedzieć, że Hitler i naziści mieli znikome poparcie w landach katolickich. Z grona katolików w znacznej mierze wywodzili się też jego przeciwnicy polityczni i zamachowcy na jego życie. W skrócie opisane wydarzenia w Niemczech powinny być przestrogą dla wszystkich, którzy bez większej refleksji wrzucają swoje głosy do urn wyborczych.
Zbliżające się wybory są więc wielkim wyzwaniem zarówno dla wyborców, jak i kandydatów do najwyższych władz Rzeczypospolitej. Każdy uprawniony obywatel ma prawo i obowiązek desygnować do nich ludzi, których uważa za najbardziej tego godnych. Ludzie niewierzący zapewne będą głosować na kandydatów o podobnych im poglądach, natomiast katolicy w sumieniu są zobowiązani do głosowania na ludzi, którzy w życiu społecznym będą „szukać Królestwa Bożego, zajmując się sprawami świeckimi i kierując się nimi po myśli Bożej. [...] Tak nimi kierować, aby się ustawicznie dokonywały i rozwijały po myśli Chrystusa i aby służyły chwale Stworzyciela i Odkupiciela” (Konstytucja dogmatyczna o Kościele, 31), a wybrani parlamentarzyści i prezydent rokują uzasadnione nadzieje, że nie będą „żądać lub ustanawiać tego, co jest sprzeczne z godnością osób i z prawem naturalnym. Sprawowanie władzy zmierza do ukazania właściwej hierarchii wartości, by ułatwić wszystkim korzystanie z wolności i odpowiedzialności” (Katechizm Kościoła Katolickiego, 2235-2235). Stąd zapewne każdy katolik, kierując się sumieniem oświeconym wiarą, podejmie decyzję, którzy z kandydatów z kolorowych plakatów, w świetle ich poglądów, programów partii, w których są lub byli, będą tym sprawom i wartościom służyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan z Dukli wzorem pokory i cierpliwości

Niedziela świdnicka 28/2016, str. 5

[ TEMATY ]

św. Jan z Dukli

Autorstwa Jan Matejko - fragment, Domena publiczna, commons.wikimedia

Św. Jan z Dukli

Św. Jan z Dukli
Święty Jan z Dukli urodził się na galicyjskiej ziemi, na przełęczy Karpackiej, w Dukli w 1414 r. Został dobrze wychowany przez bogobojnych rodziców. Rodzice posłali go do szkół w Krakowie. Jako młodzieniec otrzymał od Boga powołanie kapłańskie i zakonne. Wstąpił do Zakonu Franciszkanów Konwentualnych. Został wyświęcony na kapłana. Pracował w Krośnie i we Lwowie. Pod wpływem św. Jana Kapistrana przeniósł się do franciszkanów obserwantów, czyli bernardynów. I tu zasłynął jako kaznodzieja, wytrwały spowiednik, szerzyciel czci do Męki Pańskiej i Matki Bożej. Pod koniec życia stracił wzrok. Umarł w uroczystość św. Michała Archanioła, w środę 29 września 1484 r. Jan Paweł II kanonizował go 10 czerwca 1997 r. w Krośnie. Relikwie jego spoczywają w Dukli. Św. Jan z Dukli jest patronem diecezji przemyskiej. Co to znaczy, że jest naszym patronem? jakie wnioski z tego wynikają dla nas? Wynikają z tego dwa główne zadania. Po pierwsze, mamy uznać, że św. Jan jest naszym niebieskim opiekunem i orędownikiem. Stąd też winniśmy mu polecać często sprawy naszego życia. Drugie zadanie, jakie mamy wobec naszego patrona w niebie – to naśladować go w życiu. Każdy święty zostawia nam swoje chrześcijańskie życie jako testament do realizowania. Wszyscy jesteśmy zobowiązani ten testament rozpoznać i go wypełniać w kontekście naszego powołania, czyli inaczej mówiąc: jesteśmy zobowiązani do naśladowania naszych świętych. Pytamy się dzisiaj na nowo, jakie przesłanie zostawił nam św. Jan z Dukli, w czym go winniśmy naśladować? By odpowiedzieć na to pytanie, sięgnijmy do modlitwy: „Boże, Ty obdarzyłeś błogosławionego Jana z Dukli, kapłana, cnotami wielkiej pokory i cierpliwości, spraw, abyśmy naśladując jego przykład, otrzymali podobną nagrodę”. Św. Jan z Dukli wyznawał wiarę nie tylko w swoich kazaniach, ale przede wszystkim swoim życiem. Jak wyznajesz wiarę jako ojciec, jako matka, żona, mąż, dziecko, synowa, zięć? Czy Bóg zajmuje w twoim życiu pierwsze miejsce? Jeżeli w życiu Pan Bóg jest naprawdę na pierwszym miejscu, to wszystko się właściwe układa. Wiarę wyznajemy nie tylko w kościele, na modlitwie, ale całym swoim życiem. Dzisiaj, Bogu dzięki, nie prześladują nas za wiarę. Nie idziemy do więzień, nie zwalniają nas z pracy. Nie mamy niepokoju o konsekwencje naszego świadczenia o wierze.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł bp Władysław Bobowski

2025-07-08 11:32

[ TEMATY ]

śmierć

Diecezja Tarnowska

Bp Władysław Bobowski

Bp Władysław Bobowski

We wtorek 8 lipca 2025 roku, w wieku 93 lat, odszedł do Domu Ojca bp Władysław Bobowski, biskup pomocniczy senior diecezji tarnowskiej.

Informacje dotyczące uroczystości pogrzebowych zostaną podane wkrótce.
CZYTAJ DALEJ

Biblia Gutenberga w Subiaco. Unikatowe wystawy i święto książki

2025-07-08 19:11

[ TEMATY ]

Biblia

Włochy

Subiaco

Pixabay.com

W położonym nieopodal Rzymu mieście, gdzie narodził się włoski druk, zostanie pokazany jeden z najrzadszych egzemplarzy Biblii na świecie. Subiaco – benedyktyńskie miasteczko w regionie Lacjum – zainaugurowało cykl wydarzeń pod hasłem „Włoska Stolica Książki 2025”.

Podczas prezentacji programu ogłoszono, że mieszkańcy i pielgrzymi zobaczą oryginalny egzemplarz Biblii Gutenberga z połowy XV wieku oraz rekonstrukcję pierwszej książki wydrukowanej we Włoszech – „Donatus pro puerulis” z 1464 roku, której oryginał zaginął bez śladu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję