Hiszpania: spada liczba osób określających się jako katolicy
Jedynie niecałe 2/3 Hiszpanów uważa się za katolików – wynika z sondażu przeprowadzonego na przełomie marca i kwietnia przez Centrum Badań Socjologicznych (CIS) w Madrycie.
Przynależność do Kościoła Katolickiego zadeklarowało zaledwie 61,2 proc. mieszkańców tego kraju. Państwowy ośrodek sondażowy wskazał, że badanie na próbie 3 tys. osób wybranych losowo, zamieszkujących wszystkie wspólnoty autonomiczne Hiszpanii, dowiodło najmniejszego w historii odsetka osób uważających się za katolików.
19,5 proc. ankietowanych określiło siebie jako “katolików praktykujących”, a 41,7 proc. jako “katolików niepraktykujących”. Inni uczestnicy sondażu określali siebie mianem “ateisty” - 13,5 proc., “obojętnego, niewierzącego” - 11,5 proc., “agnostyka” - 11,1 proc. a 1,8 proc. jako “osoba wierząca innego wyznania niż katolickie”, zaś 0,9 proc. nie miało zdania lub nie udzieliło żadnej odpowiedzi.
CIS wskazuje, że wobec marca 2020 r. nastąpił w Hiszpanii spadek liczby katolików o 5,4 proc.
Tendencja spadku liczby osób deklarujących się jako katolicy postępuje w Hiszpanii sukcesywnie od 2005 r. Za katolików uznawało się wówczas prawie 80 proc. mieszkańców tego kraju.
...nieopodal hiszpańskiej Tudeli wznosi się „duchowa latarnia”? Takie miano przylgnęło do tamtejszego posągu Najświętszego Serca Pana Jezusa. Mająca 12 m wysokości statua powstała na ruinach Cerro del Castillo – zamku, który niegdyś stał na szczycie Góry św. Barbary i zapewniał ochronę okolicznym mieszkańcom. Po warowni pozostały tylko ledwie zauważalne ruiny, już dawno pochłonięte przez bujną roślinność, jednak dzięki obecności w tym miejscu posągu mieszkańcy miasta, spoglądając na szczyt, doskonale wiedzą, Kto jest ich prawdziwym obrońcą i jaką drogą mają podążać przez życie. W ten oto symboliczny sposób statua znajdująca się na Górze św. Barbary już od 80 lat stanowi dla okolicznej ludności duchowy kompas.
Udział w wyborach jest obowiązkiem sumienia katolika, bo wynika z zaangażowania na rzecz dobra wspólnego. Czym katolicki wyborca powinien się kierować, wrzucając swój głos do urny, i na kogo może głosować?
Niecałe 2 lata temu Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski wydała dokument pn. Vademecum wyborcze katolika, w którym ujęte zostały kryteria wyborcze. Dokument wskazuje, że w sprawach wartości nienegocjowalnych, które dotyczą porządku moralnego, katolik nie może pójść na kompromis. Wśród kwestii, które powinny być uwzględnione podczas podejmowania decyzji, są m.in. ochrona prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci, prawa rodziny opartej na monogamicznym małżeństwie osób przeciwnej płci, a także ochrona wolności sumienia i stosunek do Kościoła. W tym kontekście warto przypomnieć stanowiska głównych kandydatów w wyścigu prezydenckim, ich dotychczasowe decyzje oraz wypowiedzi na poszczególne tematy moralne i etyczne.
W świecie, który coraz częściej zdaje się być bezwzględnie samotny, pełen hałasu i chaosu, wiara – nawet ta głęboko zakorzeniona – może czasem wydawać się mglistym wspomnieniem. Młodzi ludzie, zbuntowani, rozczarowani lub po prostu zagubieni, odrzucają często tradycję, Kościół, a wraz z nimi to, co niewidzialne. A jednak... nie potrafią się od tego całkiem uwolnić. Dlaczego? Bo wbrew pozorom, nie jesteśmy sami.
Kościół katolicki uczy o „obcowaniu świętych” – jednym z fundamentów Credo, które co niedzielę wypowiadane jest w kościołach na całym świecie. To nie teologia odrealniona, lecz głęboka intuicja, że ci, którzy odeszli, nadal są z nami. Święci nie są zjawami z legendy ani nadludzkimi bohaterami. Są jak my. Byli tacy jak my. I właśnie dlatego mogą stać się drogowskazem – nawet dla tych, którzy w Boga nie wierzą.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.