Reklama

Komentarze

5 pytań do… Adama Andruszkiewicza

5 pytań do… Adama Andruszkiewicza, Posła na Sejm RP, Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

[ TEMATY ]

5 pytań do...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Grzybowski: Panie Ministrze, Pana kilka ostatnich lat to praca w Ministerstwie Cyfryzacji. Co udało się Państwu w tym czasie zrealizować?

Reklama

Adam Andruszkiewicz: Przede wszystkim odpowiadałem za koordynację pracy parlamentarnej, czyli byłem Sekretarzem Stanu odpowiedzialnym za proces legislacyjny. To jest praca często może niewidoczna, bez medialnych fajerwerków, natomiast bardzo żmudna i potrzebna, bo każdy projekt, który wychodzi z naszego resortu musi przejść całą ścieżkę legislacyjną, począwszy od konsultacji międzyresortowych, po pracę w ciałach których na co dzień może nie widać, jak chociażby komitet stały Rady Ministrów, czy komitet ds. europejskich. Następnie projekty należy forsować na komisjach sejmowych, senackich, Sali Plenarnej. To głównie negocjacje z posłami, także opozycji. To było przede wszystkim moje zadanie, ale także pracowałem intensywnie w kierunku cyfryzacji młodego pokolenia. Z pewnością warto wspomnieć chociażby o tym, że odbyliśmy szereg spotkań w całym kraju na temat bezpieczeństwa dzieci w sieci. Brałem również udział w pracach zwiększających świadomość obywateli na temat usług cyfrowych, które się prężnie rozwijają i w ostatnim czasie bardzo szybko rośnie liczba użytkowników np. „profilu zaufanego”. Liczymy, że niebawem osiągniemy liczbę 10 mln użytkowników! Nadzorowałem także portal gov.pl, czyli budowę polskiej bramy cyfrowej, przez którą Polacy załatwiają na co dzień swoje sprawy on-line.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

PG: Które z tych rozwiązań uznaje Pan za najbardziej innowacyjnie, przekraczające IT innych państw?

AA: Jeśli chodzi o porównanie z zachodnimi państwami, to bym się jednak wstrzymał z oceną, dlatego że w przypadku Polski, również z racji naszej trudnej przeszłości, wciąż mamy wiele do nadrobienia. Raczej staramy się w miarę naszych możliwości dotrzymywać kroku państwom, które są o wiele bogatsze od nas, nie mają zapóźnień wynikających z komunizmu i informatyzację swoich państw zaczęły znacznie wcześniej. Z pewnością nie odstajemy, jeśli chodzi o obywateli UE, w zakresie chociażby dostępu do szybkiego internetu, w sprawności zarządzania aplikacjami mobilnymi przez obywateli. Natomiast jeśli chodzi o projekt stricte, o który Pan Redaktor pyta, to uważam, że projektem najbardziej kluczowym jest projekt doręczeń, czyli całkowite wprowadzenie komunikacji korespodencji na linii urząd- obywatel do sieci. Docelowo w tej dekadzie przestaniemy już komunikować się urzędami instytucyjnymi, z instytucjami publicznymi w sposób tradycyjny, listowy, a przejdziemy całkowicie na komunikację zdalną, cyfrową. To rzeczywiście jest rewolucją na miarę pokolenia.

PG: Covid19 – na ile było testem dla naszego e-państwa?

Reklama

AA: Myślę, że wielkim, zwłaszcza z uwagi na to, że jak mówiłem wcześniej, w roku pandemicznym, czyli tym nieszczęsnym roku 2020, gwałtownie wzrosła ilość użytkowników profilu zaufanego. Nastąpił wzrost liczby użytkowników o niemal 100% w ciągu roku, co pokazuje, że Polacy bardzo chcą korzystać z e-usług, móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet. Generalnie też pandemia stała się przyczynkiem do przyspieszonej cyfryzacji, wymusiła wiele naszych działań, w dużej mierze od zdalnej edukacji, po załatwianie spraw urzędowych przez sieć. Pandemia była więc testem, a jednocześnie czynnikiem dynamizującym informatyzację naszego państwa. Przypominam też, że większe środki zostały wyasygnowane chociażby na program dostarczania szybkiego internetu do szkół i wyposażania młodzieży w sprzęt mobilny. Wiele milionów złotych popłynęło do samorządu. Trudno oczywiście mówić o jakichkolwiek plusach pandemii, nikt z nas by nie chciał, żeby ona w ogóle się pojawiła, ale na pewno powoduje na całym Świecie przyspieszoną informatyzację i Polska tu jest w czołówce cyfrowego przyspieszenia.

PG: Dziś Ministerstwo weszło do KPRM - czym była podyktowana ta zmiana?

AA: Przede wszystkim Pan Premier Mateusz Morawiecki chciał usprawnić działanie administracji rządowej i w związku z powyższym również zmniejszyć liczbę resortów. Uznał także kwestię cyfryzacji za sprawę tak ważną dla naszego państwa, że zdecydował o tym, by osobiście ją nadzorować. Dzisiaj mamy także większą presję na nas, jako urzędnikach odpowiedzialnych za cyfryzację, ponieważ sam Premier postawił sprawę jasno i bardzo twardo w momencie, kiedy odbieraliśmy powołania nas na urzędników w KPRM: do końca kadencji mamy zrealizować pełną cyfryzację naszego państwa. No i staramy się robić wszystko, żeby to hasło rzeczywiście stało się ciałem.

PG: Największe wyzwania przed cyfryzacją?

AA: Myślę, że przede wszystkim budowa e-państwa przy jednoczesnym zachowaniu możliwości tradycyjnego załatwienia sprawy, żeby nikogo nie wykluczać cyfrowo. Jest kwestia wdrożenia w Polsce 5G tak, żeby ta sieć była wdrażana szybko, a jednocześnie by obywatele mieli świadomość bezpieczeństwa oraz pozytywów tego skoku cywilizacyjnego. Bardzo ważną kwestią jest także, abyśmy posiadali kadry informatyczne, dzięki którym będziemy mogli jak najszybciej dogonić Europę zachodnią w tym obszarze. Dlatego tak ważne jest kształcenie młodzieży. Mamy program rozwoju kompetencji cyfrowych, przewidujący powszechny rozwój tych kompetencji wśród obywateli, zaczynając od edukacji szkolnej.

To jest niezwykle ważne, dlatego że – jak życie pokazuje - wszystkie państwa, które się szybko rozwijają, zwiększają procentową ilość studentów na kierunkach informatycznych. Mamy także program rozwoju talentów informatycznych, który jest kierowany do szkół ponadpodstawowych i uczelni, gdzie będziemy wspierać już młodych specjalistów, którzy np. biorą udział w programowaniu, czy tworzeniu gier np. komputerowych. Mamy specjalne granty dla nich przewidziane, są desygnowane środki, więc rzeczywiście podążamy w tym kierunku, o którym Pan Redaktor mówił. Jestem przekonany, że nowa dekada będzie dekadą powszechnej cyfryzacji.

2020-11-07 10:22

Ocena: +3 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

5 pytań do… Pana Ambasadora Tomasza Orłowskiego

[ TEMATY ]

5 pytań do...

Materiał Prasowy

Ambasador Tomasz Orłowski

Ambasador Tomasz Orłowski
CZYTAJ DALEJ

"Extra omnes!". Rozpoczęło się konklawe

2025-05-07 17:51

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.

Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: drugi dzień konklawe

2025-05-08 06:20

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

W czwartek, w drugim dniu konklawe przewidziane są cztery głosowania nad wyborem nowego papieża- dwa rano i dwa po południu. Jeżeli jednak wybór zostanie dokonany już w pierwszym porannym głosowaniu, to białego dymu z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej można oczekiwać około 10.30.

W konklawe, które ma wybrać następcę papieża Franciszka udział bierze najwyższa w historii liczba kardynałów elektorów- 133. Do wyboru potrzeba dwóch trzecich głosów, czyli 89.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję