Reklama

Aspekty

Kult Matki Bożej Klewańskiej jest żywy

Kult Matki Bożej Klewańskiej Patronki Rodzin Przybyłych z Kresów jest żywy. Nieustannie zanoszona jest tu modlitwa w konkretnych intencjach.

[ TEMATY ]

Matka Boża Klewańska

Karolina Krasowska

Kustosz sanktuarium ks. Kazimierz Małżeński zaprasza do wspólnej modlitwy.

Kustosz sanktuarium ks. Kazimierz Małżeński zaprasza do wspólnej modlitwy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Od poniedziałku do czwartku od 8.30 do 17.00 mamy całodzienną adorację Najświętszego Sakramentu. W każdą środę o 17.30 mamy nowennę do Matki Bożej Klewańskiej w trzech wiodących intencjach - o uwolnienie z choroby nowotworowej, o dar dziecka w rodzinach, w których rodzice nie mogą mieć dzieci oraz o uwolnienie z uzależnień społecznych: alkoholu, narkotyków, hazardu. Zapraszamy do wspólnej modlitwy, również poprzez łącza internetowe, wystarczy wejść na stronę parafii i włączyć się z nami w modlitwę - zachęca kustosz ze Skwierzyny ks. Kazimierz Małżeński.

Sanktuarium Matki Bożej Klewańskiej w Skwierzynie zostało ustanowione przez bp. Tadeusza Lityńskiego 22 maja 2021 r. Dedykowano je w sposób szczególny przesiedleńcom z dawnych Kresów Wschodnich i ich potomkom. Kustoszem sanktuarium ustanowiono proboszcza skwierzyńskiej parafii, ks. Kazimierza Małżeńskiego CM. Jego zdaniem, ustanowienie tego sanktuarium to z jednej strony nowy impuls duszpasterski dla lokalnej społeczności, z drugiej zaś – sposobność do odkrycia na nowo bogactwa wiary i kultury Kresowian oraz pomoc w ożywieniu pamięci o własnych korzeniach wśród nowych pokoleń.

Obraz Matki Bożej Klewańskiej pochodzi prawdopodobnie z przełomu XVII i XVIII w. Zdaniem historyków sztuki namalowano go w północnych Włoszech, względnie w Szwajcarii. Są również inni badacze, którzy wskazują raczej na Górny Śląsk jako miejsce pochodzenia wizerunku. Obraz otaczany był czcią wiernych w kościele w Klewaniu na Wołyniu. Klewanianie byli przekonani, że opiece Maryi zawdzięczają ocalenie z rzezi wołyńskiej. Gdy 17 maja 1945 r. opuścili swoje rodzinne domy i udali się na tzw. Ziemie Odzyskane, zabrali ze sobą obraz Matki Bożej. 6 czerwca 1945 r. dotarli do Skwierzyny. Najpierw obraz był ukrywany na plebanii. W roku 1950 umieszczono go w kaplicy pod chórem skwierzyńskiego kościoła. Po 18 latach przeniesiono go do ołtarza głównego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-05-21 13:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Skwierzyna. Rocznica sanktuarium i Dzień Kultury Kresowej

[ TEMATY ]

sanktuarium

Skwierzyna

Matka Boża Klewańska

Karolina Krasowska/Archiwum Aspektów

Ks. Kazimierz Małżeński zaprasza na obchody pierwszej rocznicy ustanowienia sanktuarium do Skwierzyny

Ks. Kazimierz Małżeński zaprasza na obchody pierwszej rocznicy ustanowienia sanktuarium do Skwierzyny

W sobotę 21 maja br. w Skwierzynie obchodzona będzie pierwsza rocznica ustanowienia Sanktuarium Matki Bożej Klewańskiej. Z tej okazji organizowany jest Dzień Kultury Kresowej i Dzień Solidarności z Ukrainą.

Program obchodów:

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).

CZYTAJ DALEJ

Biskup legnicki o Kościele w drodze

2024-05-30 15:40

[ TEMATY ]

Legnica

Boże Ciało

Wydarzenie Eucharystyczne

katedra legnica

sanktuarium św. Jacka

ks. Piotr Nowosielski

Główna procesja eucharystyczna w Święto Bożego Ciała, przeszła ulicami Legnicy, od katedry, do miejsca Wydarzenia Eucharystycznego w sanktuarium św. Jacka. Uroczystości przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski.

W homilii, nawiązując do odczytywanego słowa Bożego, zwrócił uwagę że cytowany dziś fragment Listu do Hebrajczyków (Hbr 9,11nn), jest jakby graficznym zapisem Historii Zbawienia, z podkreśleniem mocy Krwi Chrystusa przelanej dla naszego Odkupienia. Natomiast słowa Ewangelii, przypominają, o niezwykłym darze sakramentu Eucharystii, który otrzymaliśmy z rąk samego Jezusa Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję